الثلاثاء، 3 يناير 2012

استكمال اولاد خيشة 5


(استكمال قصة اولا د خيشة )---ملحوظة هامة (((اذا ذكر الفعل مضى فى اى موضع من القصة ،فهو بمعنى مشى أو تحرك أو توجه ،فذلك المعنى هو المقصود منه ،وليس بمعنى انتهى او فنى )))
--يلاحظ ((فى اى مشهد من مشاهد القصة ،ان كل من هو غريب ،ليس من اهل العزبة ،كأهل المركز ذاته مثلا ،واهل المراكز الاخرى ،كا لسمسار الذى ذهب اليه عادل بيه ،لشراء الارض التى اشتراها ،وكذلك اهل المدن ،او كل من هو ليس من العزبة ،حتى من اغترب عنها ،لغرض ما ،كالدراسة ،مثل نجل عوض ربيعه ،فهو يتحدث بلهجة اهل المدن (عدم تعطيش الجيم والقاف كما يقول البعض )،،اما من يتحدثون بلهجة اهل الريف (التعطيش للحرفين السا بقين )،فهم اهل العزبة تحديدا ،ايا كانوا ،عدا الاجيال الصغيرة،مثل الاطفال ،ونجلى الحج على تحديدا  والشباب المغتربين للدراسة ،كنجل عوض ربيعة ،الا حالة عودته الى العزبة ،فيتدث الى اهلها ووالديه ،بلهجتهم المعتادة (التعطيش  ،،،،،،ذلك فيما لم يذكر فيه طبيعة التحدث او لهجة المتحدثين ،داخل القصة
--يلا حظ ((حتى فى المشاهد التى يتحدث فيها الراوى مع نفسه او الى نفسه او الى اىة شخصية اخرى ،فانه قد يتحدث فيها هو الآخر ،,وكأنه عا شها بالفعل على لسان نفسه ،ويأخذ الحديث زمن المضارع ،،فتلك القصة او الرواية له اولا واخيرا،ويجوز له ذلك ،مع تغيير اى صفة فى تلك المشاهد من زمن المضارع الى زمن الماضى ،والتحدث داخل ذلك المشهد ،وكأنه يتحدث عن نفسه ،فهذا الذى ذر بالقصه او ذاك جائز ))
---ملحوظة ها مة جدا (((فى بدا ية تعريف الراوى بنفسه ،وذلك فى الحلقة الثالثة ،يبدأ الراوى قا ئلا ،ان هذه القصة او الرواية التى سأقصها على سيادتكم ،انما هى نتاج ايام معدودات قد قضيتها بالعزبة ،جمعت فيها بين ما استفدته من معلومات قد جمعتها من صديقى ،عم منصور الذى سكنت بمنزل شقيقه ،وما حدث بالعزبة خاصة والمنطقة عامة ،تحديدا مع بعض الشخصيات التى كتبت عنها فيما بعد قضائى لتلك الفترة هناك ،تلك الاحداث  التى عرفت علتها فيما بعد وقد ادخلتها فى قصتى،فأدمجت ما جمعته من عم منصور معها ،لاخرج لسيادتكم تلك القصةاو الرواية التى أسكبتها ،لسيادتكم (كتبتها لكم )،فى مشاهد متسا وية العدد (،12،اثنى عشر مشهدا) داخل كل حلقة  ،علما بأن ما سأذكره قد  حدث فى نفس الفترة التى قضيتها فى العزبة تقريبا،وما يختلف فقط هو ما يحدث بصفى عامة ناك او ما هو معروف عن اهل تلك العزبة خاصة والمنطقة عامة   ،وها انا الآن اتحدث الى سيادتكم عنها بزمن الماضى ،وأتمنى ان اكون موفقا فى هذا العرض ،والله وحده الموفق والمستعان ،ويتحدث الراوى طبيعيا بزمن الماضى ،حتى فيما حدث بينه وبين عم منصور،،،،،،،،،،،،،ويلاحظ اثناء تحدثنا عن الراوى فى المشاهد التى يتدخل فيها هو بدوره شخصيا ،فيما بينه وبين عم منصور او فى خلوته الى نفسه او اية شخصية اخرى ،لطبيعة التأليف والكتا بة ،أما انك وان تقرأ ،او تشاهد القصة دراميا ،تخيل وان الراوى يتحدث عن نفسه هو شخصيا بزمن الما ضى ،،،ويتحدث طبيعبا وكأنه يحكى القصة كلها على لسانه ،,كأنه راوى عادى ،يجوز انه يقصد نفسه ،او لا يقصد وكأنه يقص رواية عادية ،او مالا يحس قارئها انهاحدثت معه،فعرف منها ماعرف اوانه قد تحقق ،او انه عاشها او ما شا به ،،فليس من المانع او الممتنع أن يتحدث الراوى عن نفسه مباشرا بصفة الماضى ،أو يتحدث بصفة الماضى ،وكأنه يتحدث عن شخص آخر مثلما جاء بالقصة او الراوية ،ومقصده فى النهاية نفسه ،مثلما بدأ بتعريف نفسه فى البداية ،فالحالتين جا ئزتين ))
------------(تحديدا استكمال المشهد العاشر (((من الحلقة الثانية والعشرين )))))
وتكمل بعد كدا علطول على البيت عندنا توصلنا 0واهو عادل بيه وسليم 0ها يجيبوا العربيات ورانا لحد البيت عندنا 0بعد ما يوقفوها 0تخدهم علطول بعد كده تودى كل واحد فيهم على بيتوا علطول0مفهوم
--حا ضر يا عم الحج 0انا تحت امرك 0اى خدمة 0000ومضى بالفعل بالسيارة 0وسط الطريق الفرعى المؤدى الى العزبة ومن خلفه عادل بيه وسليم 0كل بما اخذمن سيارة وقادها الى العزبة
00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الحادى عشر (11)---(وصل سا ئق السيارة الى منزل الحج سيد ابو خيشة بالفعل 0وكان من خلفه عادل بيه يقود احدى السيارتين ومن خلف عادل بيه كان سليم قائدا الاخرى 000فما لبث ان وصل الى المنزل 0وقام الحج سيد بقتح باب السيارة القديمة وكان الوقت متأخرا للغاية من الليل 0وقت ان كان الحج سيد نازالا 0قد قال لاخيه /اتفضل معايا يا حج
--اتفضل فين بس دلوقتى يا اخويه 0كتر خيرك كده 0تعبناك معانه 0انى حبيت اخدك معايه اتشرف بيك وسط الخلا يق 0نبقى عزوة كده –يا رب ما اكونش عطلتك عن حاجة
--لا يا اخوية ولا يهمك 0ابنى وزمانوا على وصول ان شاء الله 000وما لبث ان قالها 0حتى اتى ابنه بالفعل وزوجته 0وكان قد هدء سرعة السيارة وقت ان اقترب من المنزل 0وقتها قد نزل الوالد 0وراح وقتها وكان الابن قد اقترب كثيرا من مدخل المنزل 0فقال لاخيه الحج على /ما تيجى يا اخويه
--معلش بقا 0احنا فى وقت متأخر 0بقولك ايه 0ابقى سلملى على ابنك وابقى طمنى كده الدكتور قال لوا ايه
--حا ضر يا اخويا من عنيه 0حا ضر
--بعدها قال له اخيه/بص قول لولاد اخوك،علشان  ييجوا ورانا علطول لحد البيت عندى
--حا ضر يا اخويه مع السلامة 0فردها عليه /الله يسلمك واغلق الحج على باب السيارة وقال للسا ئق /كمل طريقك يا وله 000ومضى الحج سيد بعدها الى عادل بيه فقال له /ما تيجى يا ابن اخويه
--متشكرين قوى يا عمى مرة تانية معلش الوقت متأخر 00فقال له /خلاص براحتك 0ثم قال /عمك الحج على بقولك وراهم علطول لحد البيت عنده
--فقال عادل بيه /حا ضر ياعمى 00وادار السيارة بالفعل مرة اخرى خلفا 0لسائق السيارة القديمة الخا صة بالحج على 000ومن خلفهم كان سليم 0فقال فى نفسه /مادام عادل ابن عمى اتحرك وراهم 0يبقى انا لازم اتحرك انا كمان وراهم 0اكيد رايحين عند عمى الحج على يوقفوا العربيات هناك 0وادار السيارة 0ثم تحرك 0خلفا لعادل بيه 00فمر على عمه الحج سيد امام منزله ،واقفا بالخارج 0حيث ممر غير طويل امام المنزل 00فقال له /مع السلامة يا عمى 0اى خدمة معاك وكان يتحرك بالسيارة رويدا 0وقت حديثه  الاخير معه
--لا شكرا يا ابنى مع السلامة 00فقال له /الله يسلمك 0ثم مضى خلفا لعادل بيه بالسيارة
000اما الحج سيد فقد وقف فى انتظار ابنه الذى قد اقبل بالفعل الى المنزل 0وكاد ان يصل بالسيارة الى الممر الذى كان واقفا والده 0فما لبث ان اتى اليه 0حتى نزل من السيارة وزوجته وراحوا يتبادلوا التحيه ويبادلوا بعضهم البعض اياها 00وقال الوالد لا بنة وزوجته/حمدا لله على السلامة 0يالا نخش جوه نريح 0ونبقى نتتكلم الصبح باذن الله على روقان 0لا حنا هلكا نين من السفر 0يالا 0فاغلق الابن نوافذ سيارته 0ومضى الى جوار ابيه وزوجته 0فصعدوا سلما 0فى الطريق ان يدخلوا الى المنزل 0كان الوالد فى الامام يليه ابنه 0تليه زوجته
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الثانى عشر (12)---(كان الراوى قد استيقظ من نومه ،وقت  ان كان نا ئما تلك الليلة بمنزل شقيق صديقه عم منصور 00فما لبث ان استيقظ 0فى ذلك الوقت المتأخر من الليل ،قلقلا ومضطربا ،يبدو انه قد دار فى ذهنه او فى اعماق نومه حلما بالغ الشدة 0قد ذكره بوالديه 00فما ان استيقظ وبدى مرعوبا 0حتى امسك بكوب من المياة كان موضوعا الى جواره ،حيث منضدة صغيرة الى جوار السرير بداخل حجرة النوم 0بعدما امسك بها وشرب 00وهو يقول /بسم الله الرحمن الرحيم 0اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
--خير يا رب 00ايه اللى انا شوفته ده 0ايه ده
000ثم وضع الكوب مرة اخرى على المنضدة 00وراح بعدها يتذكر والديه فقال فى نفسه /ايه اللى انتا بتحلم بيه دا يا احمد يا ابو الوفا 00بتحلم بمين 0با بوك وامك 000ليه ما تكلمهمشى طول الايام اللى فاتت دى 0اليومين اللى جاى تقعدهم 0ايه اللى شغلك عنهم 0الشغل 0المهمة اللى جيت علشانها هنا 0ولا ايه ما تقول سا كت ليه رد
000ثم قال /لا 0لا انتا كداب يا احمد يا ابو الوفا (وهو يقصد نفسه بالفعل )00انتا ما بتكلمهمشى خا يف لا والدك يرد عليك رد مش كويس او حتى يرجع يفكرك بالما ضى اللى حكا لك عنوا قبل كده 0يفكر ببنت عمك ولا حاجة 0سا عتها ها ترد وتقول ايه 0مش ها تلا قى حاجة ترد بيها 00دا كمان غير لو سألوك مش ناوى تتجوز بقا ولا ايه 0ها تجاوب تقول ايه 0ها تقول مش ناوى 0ولا مش دلوقتى نستنا شوية احسن زى ما كنت بترد على ابوك قبل كده 000وقتئذ قد تذكر مقولة ابيه له /انتا اولى ببنت عمك وبنت عمك اولى بيك يا ابنى 0دى يتيمة ومالهاش حد 00قولت ايه 0افا تحها فى الموضوع ونجوزكوا علطول 0قلت ايه ؟
--سا عتها ها ترد با يه يا احمد 0ها تقول بردوا لسا شوية ولا ايه 000ثم تنهد 0ثم قال /على اى حال انتا تكلمهم خلاص واللى يحص يحصل 0حتى لو ابوك فا تحك فى الموضوع تقولوا لسا شوية كدا كمان 0الصبر يا بابا الصبر 0زى ما كنت بترد عليه قبل كده 0وتقولوا انا مش ناوى دلوقتى 0لح ما تلا قى السكة اللى ها تدخلك ليهم ،خصوصا اذا فكرت ترتبط بالانسة اللى شوفتها فى القهوة قبل كده 00الحب دا شئ جميل لا زم نقدره ونحترمه مادام فى الحدود المشروعة بتاعتوا 0ايه السعادة وفين هيا مع زوجين اومع  احد الطرفين ما بيحبش التانى 000لا لا 0بس انتا لازم تكلمهم وخلاص واللى يحصل يحصل 0دول بردوا ابوك وامك وهما ملهمش غيرك وانتا ما لكش غيرهم 0ولازم تبرهم علطول وتطمهم عليك وتتطمن عليهم ولو حتى بالتليفون 0ولازم تعترف لوالدك بطريقة لزيزة تدخل بيها عليه 0بانك مش ها تتجوز غير اللى قلبك يريدها وان بنت عمك ان شاء الله هاتلا قى اللى ها يسعدها 00ايوا 0ثم قام والقى بالغطاء على السرير 0وقال /نروح الحمام بعدين نرجع  نكمل نومنا 0فمضى وهو يقول /بسم الله الرحمن الرحيم 0توكلنا على الله 0وفتح الحجرة 0فخرج منها0قا صدا ما قصد
--------------------------------------------------------------------------------------------------------الحلقة الثالثة والعشرين -----------بعنوان (تروح فين يا صعلوك وسط الملوك !)
--المشهد الاول (1)—(وصل سا ئق السيارة الميكروباص الى منزل الحج على ابو خيشة 0ومن خلفه عادل بيه 0وابن عم الاخير الذى تبعه 00وبعدما وصل قد او قف السيارة 0فنزل الحج على بالفعل 0وهم ان يقبل الى سلم يصعده كى يصل الى باب منزله 0وكان قد اقترب من اول درجة 0وقتئذ قد قال الحج على لا بنى اخويه 0وقت ان نزلا كل من السيارة التى كان يقود كل منهما /اتفضلوا بقا يا حبا يبى معايه
00فرد عادل بيه/لا نتفضل بس دلوقتى يا عمى ازاى الوقت متأخر 0معلش مرة تانيه
-0-يوه نفس الكلام اللى عمك الحج سيد قا لهولى 0فيه ايه يا جماعة ها نقعد شوية نريح من المشوار ده
--معلش يا عمى 0-ان شاء الله مرة تانية بأذن الله 0ليك قاعدة لوحدك 0احنا نروح احنا الاتنين بقا دلوقتى وكل واحد يريح فى حتته وانتا تريح جسمك شوية 0وبعدين نبقى نقعد براحتنا بعدين
0000وقال سليم /خش انتا بقا ريح جسمك دلوقتى يا عمى
--حا ضر يا ابنى 000وبعدها قال عادل بيه لعمه/ايوا يا عمى خش ريحلك شوية علشان صحتك 0الوقت متأخر قوى دلوقتى 0وبعدين اطمن خالص ان شاء الله ليك قعدات بعد كده 0قولى يا عمى صحتك عاملة ايه دلوقتى ؟
--بخير يا ابنى والحمد لله 0اطمن خالص ما تقلقشى
--ربنا يجيب العواقب سليمة يا عمى 00ان شاء الله ابقا اتفق معاك على معاد ونروح للدكتور اللى قولت عليه ده
--خلاص يا ابنى اللى تشوفه 0اى وقت انى معاك اهه
--يبقى على بركة الله 0استأذنك بقا يا عمى انا وسليم 0وقال سليم /بعد اذنك يا عمى
00ومد عادل بيه يده الى عمه واعطاه مفتاح السيارة الجديدة التى كانت واقفة امام المنزل من الخارج انذاك 0وطلب مفتاح الاخرى التى كان يقودها سليم منه 0فقال له/هات يا سليم المفتاح 0فاعطاه اياه 0وقتئذ قال لعمه ومد يده اليه مرة اخرى /اتفضل يا عمى وادى مفتاح التانية اهه
--وقتئذ قال العم ،سا ئلا اياه /قلى يا ابنى قفلتوا العربيات كويس
--اطمن يا عمى خالص ما تشلش هم 0ابقا بس خلى الواد السواق بتاعك يشتريلك مفارش لهم علشان تغطوهم بالليل 000وقتئذ قد تحرك سا ئق السيارة الميكروباص الخاصة بالحج على رويدا ،قا صدا الرجوع او العودة بها الى منزله مرة اخرى كعادته ،كى يذهب بها ويسرح للعمل بها فى اليوم التالى 0وقال للحج على /اى خدمة منى دلوقتى يا عم الحج (وكان على بعد قريب من الحج وابنى اخويه )
00فرد الحج /لا يا ابنى شكرا 00وقال ابنى اخويه له /بعد اذنك يا عمى وتداخل صوتهما 0فقال اتفضلوا مع السلامة 00فردا عليه ردفا متداخلا او احدهما تلو الاخر /الله يسلمك وتوجها الى الشارع 0كل يقصد منزله 00اما الحج على فقد صعد السلم ،كى يدخل الى المنزل
00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الثانى (2)—(كانا  عادل بيه وسليم ،بالطريق ما ضيين 0فبدأ عادل بيه بالحوار الى ابن عمه فقال له وكان قد اقترب من منزله /ما تيجى معايا بقا يا سليم احنا اقرب اهه
--ا يا ابن عمى معلش 0مرة تانية سا محنى المرة دى 00انا ها اروح على بيتنا عدل
--خلاص براحتك 0ابقا سلملى على اختى بس الله يرضى عليك
--حا ضر يا ابن عمى من غير ما تقول 0ابقا بوسلى العيال 0فرد عليه /حا ضر وانتا كمان بوسلى عيال اختى على ما ابقى اجلكم 0فرد عليه /حا ضر 00ثم قال له اخرى  /يالا من غير مطرود بقا  زمان اختى قلقانه عليك
--ايوا اكيد 0مع السلامة 0فرد عليه /الله سلمك 00ومضى بالطريق اما عادل ببه ،فمشى بممر امام بيته 0قاصدا الدخول 0وكان قد اقترب من الباب
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الثالث (3)---(وصل سليم الى منزله ،فدخل بعدما قام بفتح الباب بمفتاحه الخاص 0فاذا بزوجته فى انتظاره بصالون المنزل 0وقد اقبلت اليه وقامت من مجلسها بالصالون ورحبت به قا ئلا /اهلا يا سليم 0حمدا لله عالسلامة 0اتأخرتوا كدا ليه 0قلقتونى عليكوا 0انى كل ما كت اتصل عليك ما تردش ليه يا اخويه ؟
--اصلى كت ناسى الموبايل فى العربية 0يمكن ولا حاجة 0ايوا افتكرت انا كت نسيتوا شوية برده وبعدين لما رجعنا لقيتوا مكانه
--ايوا بقا علشان كده 0ما هو انى لما غلبت اتصالات 0قمت حطين التليفون المحمول على الترابيظة وسكت 0قلت يمكن خير 0بس كت قلقانه برده 0قلت ايه اللى حصل يا تره
--يا ستى لا حصل لا حاجة ولا محتاجة 0يمكن بس زى ما بقولك 0اصلى لما ببقا راكب فى العربيات مع عمامى او اخوكى ولا حاجة اوقات يا ما با نساه فى التا بلوه 0على الكراسى 00ونسيته وقت ما كنا نازلين نتفرجوا ولا حاجة 0معلش يا اختى معلش
--خلاص ابقا انتبه بعد كده وما تسيبوش من ايديك 0او تحطه فى سيا له الجلا بيه بتا حتك
--حا ضر يا اختى حاضر انى غلطان المرة دى
--قولى بقا انتوا عملتوا ايه فى اسكندرية 0بيقولوا جوها حلو قوى 0انا ما روحتهاش غير مرة واحدة وانى صغيرة 0يعنى مش صغيرة قوى 0مع عمك الحج الله يرحمه (وهى تقصد ابيها بالفعل )
-وقتئذ قد وقف متخيلا فى نفسه روعة ما رءاه هناك ومتذكرا لطافة الجو ورهفة الحس التى تشعر مريديها او زوارها وهم بها 0فقال /اسكندرية دى حاجة تانية خالص 0تخلىكى كدا عا يزة تطيرى طيرى من الجو الجميل ولا المناظر 0بحر مع ليل مع حجات تا نية كتيرة
--سليم اوعى تكون تقصد حاجة تانية 0ان اسمع ان بناتها دلوعات حبتين 0تقصد ايه يا ابن عمى ؟!
--لا 0لا مش اللى فى دماغك ده يا هبلة 00انى اقصد يعنى ان فيها حجات مش فى بلاد ولا محفظات تانية ،واكيد فى اى حته فيه اللى كده واللى كده ،كله مش ها يبقى زى بعضوا يعنى
--آه 0بص بقا انتا تخش تخدلك دش وبعدين تريحك شوية وتبقى تحكيلىالصبح على روقان 0قلت ايه يا اخويه؟
--بس كده من عنيا الاتنين 0بس انى ها خد دش واقول فينك يا سريرى  0على اوضة النوم عدل
--طيب يا اخويه اللى يريحك 0وعموما الحمام جاهز 00فتوجه اليه بالفعل وهو يقول /هه 0يا مسهل الحال يارب  0وهى خلفه 0اتية 0فى الطريق الى الداخل ،هو قاصدا  الحمام ،أما هى ،فتوجهت ناحية حجرة النوم
00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الرا بع (4)---(لما ان كان الوقت قد تأخر من الليل وكان موعد صلاة الصبح (الفجر )قد اقترب 00وقتئذ قد اضحى سمير الخضير ى ،مستيقظا من نومه 0وقام من سريره الذى كان نا ئما الى جوار زوجته بمنزل اخيه ،بتلك الحجرة التى يسكن واسرته 00وما ان قام من مرقده 0وهو يقول /اصطبحنا وصبح اللك لله
00وقتئذ قد احست به زوجته وسمعت ما قاله ،فقامت هى الاخرى ،سأئلة اياه /خير يا سمير 0ايه اللى صحاك بدرى كدا يا اخويه ؟!
--الشغل اللى ورانه 0هيه هيه 0انتى نسيتى ولا ايه 0دا احنا المفروض كنا صحينه بدرى عن كدا كمان نجهز حا جتنا ونصلى الفجر ونكمل نشوف ايه اللى ورانه 0دى صبه يا بت انتى (ويقصد بصبه رمى المسلح او الخرسانة
--ايوا صح يا اخويه 0بس لسا فاضل عالفجر شوية 0ما تنملك شوية علشان تريح دماغك وتعرف تشتغل
-يا اختى خلاص مش فارقة كتير 0هوا يعنى فاضل قديه 0لما اقوم اتوضه و اصلى ركعتين لله على ما دن الفجر
--هيه هيه 0ها تصلى قيام الليل ولا ايه يا راجل ؟
--ايوا الله ينور عليكى اهو الشيخ شاكر العوضى يا ما يوصينا بيه فى خطبه بتاعت يوم الجمعة
--ايوا يا اخويا قوم الله يفتحها فى وشك كدا ويسهلنا الحال يارب ونخلص من الصبه دى على خير
--00-بالفعل لقد قام الرجل من مرقده وكان قا عدا بالسرير 0فمد رجليه الى الارض وراح يبحث عن حذاءه بالارض وكان احدى زوجى الحذاء كما يسمونه بالعامية جوز الشبشب مختبأ اسفل السرير 00فما ان نزل من السرير  ووقف ولم يجد احد زوجى الحذاء او كما يسمونه بالعامية فردة شبشب 00فطأطأ رأسه وراح يبحث عنها 00وقتئذ قد سألته زوجته /فيه ايه يا اخويه ؟
--ما فيش بس فردة الشبشب شاكلها مدا رية  تحت السرير ولا ايه 00ثم قال /هه وطأطا رأسه مميلا ساقه مرة اخرى بعدما رد عليها وقت ان سألت فى الحال 0فاذا به قد وجدها فسحبها اليه ثم ارتداها ورفيقتها
00وقتئذ سألته الزوجة /هيه لقتها 0ثم جاءت اليه الناحية الاخرى من السرير موضع وقوفه 0فنظرت اليها 0فلما وجدته مرتديا اياها قالت /الحمد لله 0لقتها اهه 0يالا بقا عالحمام 0وانى ها اجبلك الفوطة واجى وراك
000يالا يا اختى الله يرضى عليكى 00ومضى بالفعل قا صدا الحمام00فما ان خرج من الحجرة حتى فتحت الزوجة احد ابواب الدولاب 0واتت بالفوطة واصطحبتها اليه امام باب الحمام 00وكان قد دخل يتوضءواغلق باب الحمام وكان الوقت منتصف الليل والجو هادئ للغاية 00فما ان رأته الزوجة قد اغلق باب الحمام خلفة 0حتى قالت له /سمير انىفى الاوضة يا اخويا 0لما تطلع براحتك نادى عليا اجبلك الفوطة
،،،فرد وكان بداخل الحمام /ماشى 0روحى انتا اقعدى هناك فىالاوضة جوه
000مضت بالفعل الى الحجرة فاذا با بنتها قد استيقظت من نومها قلقة وكانت نا ئمة بالارض لما سمعت صوتا لوالدها ووالدتها فتحسست خطاهم وهما يخرجان من الحجرة0فسألت والدتها وكانت قد اتت الى الحجرة /ايه يا امه اللى مصحيكى انتى وابويا دلوقتى كده فى نصا ص الليالى ؟
--معلش يا اختى نامى انتى علشان تعرفى تشتغلى معايا الصبح فى اكل الانفار يا بت نامى ورانا صبه 0ابوكى بس هو ا اللى رايح الحمام 00فردت الابنة /حا ضر يا امه 0ونامت بالفعل مرة اخرى وشدت الغطاء الى وجهها
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الخامس (5)—(خرج سليم من الحمام وكانت زوجته منتظرة اياه بالخارج 0فقدمت اليه الفوطة وكان ملفوفا بالبشكير 0فقالت له/اتفضل يا ابن عمى
--فا خذها منها ثم قال /تسلميلى يا بنت عمى 0يا غالية يا ام عيالى 0يالى عمرى ما شوفت منك يوم وحش خالص
--وانتا كمان تسلملى يا اخويا يا رب 0ويخليك ليه
--يارب ويخليكى ليا ما يحرمنيش منك ابدا 000ومضى الى حجرة النوم ،كى يرتدى ملا بس النوم فينام وكانت خلفا له زوجته ،تتبعه فى خطواته 00وقتئذ قد قالت له/احضرلك بقا لقمة تكولهه 0زمانك واقع من الجوع يا حبة عينى 0قلت ايه ؟000فا ذا به قد اندفع بالرد قا ئلا /لا 0لا 0اكل ايه فى نصاص الليالى كده 0الصبح بقا وعليكى بخيرى ان شاء الله نبقى نا كل براحتنه المهم دلوقتى انى عايز اريحلى شوية 0علشان عضمى مش طا يقة
--خلاص يا اخويا اللى تشوفه 0براحتك 0انتا حر 0انى قلت بس تكون جعان ولا حاجة
-حتى لو جعان احنا رايحين نناموا ناكلوا ازاى دلوقتى 0المعدة تشتغل ازاى 0مش لازم تريحلها سا عتين عالاقل
--طيب ولا تشر بلك كوبا ية عصير حته
--لا 0لا ولا حاجة خالص 0وكان قد انتهى من ارتداه لزى النوم (بجامة ) اهم حاجة عندى دلوقتى الراحة والنوم
--خلاص  يا اخوية –براحتك 0طاب داانى كت بقولك ها اسئلك عميلتوا ايه فى اسكندرية
--ان شاء الله بكرة الصبح احكيلك على كل اللى انتا عايزة تسمعيه او تسألى عليه
--خلاص يا اخويه 00هه 0ثم نام بالسرير وغطى جسده بالبطا نية 0ثم قال لها /مش ها تنامى ولا ايه
--اروح بس اغطى الاكل 0انى كت كا شفاه فى المطبخ 0فاكراك ها ترجع تاكل 0واجى علطول
--خلاص روحى 000فتوجهت بالفعل ناحية باب الحجرة لتخرج 0اما هو فقال لها /تصبحى على خير 0وكانت قد اقتربت من باب الحجرة وهى تقول /وانتا من اهله وخرجت واغلقته خلفها ومشت بالصالة الى الداخل ،حيث المطبخ ،لتغطى الطعام كما قالت ،ثم تعود للنوم
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد السادس (6)---(نادى سمير الخضيرى زوجته 0وكان قد قضى حاجتة بدورة المياة -0فقال لها ولم ينادها باسمها وانما بطلبه مبا شرا */الفوطة يا وليه 0بسرعة
00فخرجت من الحجرة واتت اليه مسرعة وقدمتها اليه وهى تقول /خد يا اخويا اهه0ما انى كت واقفة بيها قدام الباب هنا من شوية 000فا خذها وراح يمسح ثم قال /معلش 0خشى ها تيلى الجلا بية بتاحتى من الدولاب والجلا بية القديمة بتاعت الشغل اخدها فى ايديه وانى رايح اصلى علشان ها طلع من صلاة الفجر على الحتة بتاعتنا هناك علطول 0علشان ابقى جاهز 0ارتب الحتة هناك 00واول ما الفجر يدن تصحى الوله ابنك يصلى ويجهز كدا ويحصلنى على الحتة هناك علطول يرتب معايه 0فاهمه
00فردت /فاهمة يا اخوية من عنيه 00ثوانى اجبلك الجلا بية 00واسرعت بالفعل الى الدولاب 0ففتحته واحضرت اياها والاخرى الخاصة بالشغل او الاعمال التى تتطلب  مجهود وعرق 0فا حضرتهما 0فخلع جلباب النوم وارتدى الاخرى 00وامسك بالقديمة الخاصة بالشغل فى يدة وقال لزوجته /زمانهم فتحوا الجامع اروح اصلى ركعتين هناك ولا اللى ربنا يقدرنى عليه قبل صلاة الفجر 0واقعد استنا الصله 0قوليلى /اكل الانفار كلوا جاهز ؟00فردت عليه /كلوا جاهزيا اخويه اطمن خالص 0وقت ما يخلصوا ابعتلى الوله علشان نجيب الصوانى
--خلاص يبقى على بركة الله 00يالا مع السلامة 0فردت الله يسلمك 0ربنا معاك ويتملنا الصبة على خير ان شاء الله 000ثم خرج من الباب الرئيسى لمنزل اخيه 0اما هى فرجعت الى حجرة النوم التى يبيتون
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد السا بع(7)---(خرج الراوى من الحمام 00وتوجه الى حجرته مرة اخرى 0بعدما قضى حاجته التى لا غنى عنها 00وما ان عاد الى الحجرة 0فامسك بفوطة كانت معلقة على شماعة بحجرة النوم ،كان قد وضعها لثمة احتياج لها طارئ ،كأن يخرج من الحمام دون ان يمسح بالتى به او يأكل من الفاكهة او يشرب شرابا فيمسح بها 0فما ان امسك بها وراح يمسح 0حتى قال فى نفسه /ياه 0حبسة البول الروث  دى حاجة صعبة قوى 0اللهم ما احفظنا 00من نعم ربنا الكتيرة علينا 0سبحان الله 00تخيل لو ان فيه كائن حى ربنا حبس البول بداخله والعياذ بالله –اللهم ما احفظنا 00ساعتها يبقى موقفوا ايه 0لا يفكر لا فى ولاد ولا فى مال ولا فى عيال 0ولا فى حاجة خالص ولا حتى فى اثار 0-0ويقول يا رب ترجعنى تانى زى ما كت 0يا رب ما ليش غيرك ولو رجعتهالى بس 0انى مش ها اعصيك ابدا 0ها اعمل كل اللى امرتنى بيه 000ازاى بتقول كدا يا ابو الوفا (ويلفظ با سم لقب عا ئلته ،قا صدا نفسه )وانتا خا يف تكلم ابوك وامك 0لا يفا تحوك فى موضوع بنت عمك تانى 0انتا لازم تتكلم واللى يحصل بقا يحصل 0احسن ما يكون حد فيهم شا يل منك كدا ولا كدا 0خا صة ابوك –تبقى كا رثة 0مصيبة 0الا ابوك وامك يا ابوا الوفا 0ان شاء الله الصبح بأذن الله اكلمهم دا انى لو طلت اكلمهم دلوقتى ها اتكلم 0بس اكيد نايمين 0عموما دلوقتى من الصبح قريبة 0ما فرقتش كتير 00يا لا بقا كمل نومك 00تكمل ايه هوا انتا ها يجيلك نوم بعد اللى انتا اتكلمت فيه ده 0ها تنام ازاى 000عموما انام لو حتى ها اخدها للصبح صاحى 0لو حتى اصلى الفجر واتنى قاعد كدا عالسرير 00بس لقيتها ما ما بتقوم اكتر المرات لوحدها وبا با بيكون نايم تعبان علشان تصى الفجر 0انا اصلى واخلص وبعدين اكلمها عالموبايل بتاعها علطول 0مظبوط 00وصعد السرير 0وجلس ينظر الى مرأة امامه 0وكان الوقت قد اقترب من الفجر
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الثامن (8)---(رفع صوت المؤذن ،من المسجد الكبير بالعزبة ،ذلك المسجد الذى ذهب اليه سمير لتأدية فريضة الصلاة ،يؤذن لصلاة الفجر 00وما ان انتهى منها وكان اناس بالمسجد الى جوار سمير فى انتظار ان ينتهى المؤذن من رفع الآذان ،كى يقوموا الى الصلاة 000بالفعل قد انتهى ،فقاموا لتأدية صلاة السنه00وما ان انتهوا وبعد فترة قصيرة من الانتظار فيما بينها وبين تأدية الفريضة 0قد قام مقيم الشعائر الذى اذن من قبل ،كى يقيم الصلاة ،فا عتدل الناس صفوفا هم ليسوا بكثرة مثل العشاء،الى ان انتهى مقيم الشعائر من اقامة الصلاة ،فبدأ الامام قا ئلا /الله اكبر،لتأدية الصلاة 000وكان احد الشخصين الذى اتفق معهما سمر من قبل ان يأتيا لمساعدته 0قد اقبل فى الطريق الى المسجد من الخارج مسرعا ،يظن فى داخله ان سمير لم يأتى حتى الان للصلاة ،او انه قد يأتى ،فاحتا فى نفسه هل ينتظره 0ام يدخل ليصلى ،وكان على علم ان سمير يعتاد الصلاة فى هذا المسجد 00فوقف امام باب المسجد من الخارج 0وقال فى نفسه /يا ترى جيت ولا لسا يا سمير 0هوا تلا قيه جه ادام عندو صبة 0اكيد صحى بدرى وزمانوا بيصلى هنه 00اما اخس اصلى انا كما ن
0000بالفعل قد خلج حذاءه وهم ان يدخل الى المسجد 0كان المصلين بالركعة الثا نية 0وقتئذ قد لحق بهم الرجل الذى ينتظر سمير 00فقد صلى معهم الركعة الثا نية واتمها الامام والمصلين من خلفه 00وكان الامام قد اقبل الى ان يركع فركع واتم الركعة ،فلقد ادى السجدتين الى ان اتى الى التسليم 0ففعل والمصلين من خلفه 00الى ان انتهى 00وكان الرجل الذى ينتظر سمير ما زال قائما يؤدى الركعة الثانية 0وآخرون محدون الى جواره 00الىان انتهى منها 0وكان من المصلين جلوس يسبحون دبر الصلاة
000فما ان انتهى الرجل من ركعته الثا نية 0حتى قام اليه سمير وعا نقه بالمسجد وقال له /اهلا يا اخويه 0اكيد منتظرنى 0مش كده ؟00فرد عليه /ايوا سا سمير يا اخويه
--طاب يا اخويا يالابينا 00فخرجا سويا من باب المسجد وكان الرجل الذى جاء لسمير يختم دبر الصلاة بالتسبيح وهو ما ضيا 0وقتئذ قال سمير /يالا يا اخويا عاى مكان الشغل عدل (ويقصد منزله المهدو م الذى ستلقى خرسا نته او مسلحه )00ثم قال 0زمان الواد ابنى وبقيت الانفار اللى انى متفق معاهم جم 00تلاقى الخلاطة جت هيا كمان 000فقال له الرجل /ربنا يسهل يا اخويه 00يالا بينا 0ومضيا بالطريق الى ما قصده سمير
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد التاسع (9)---(كان الراوى 0جالسا بالمنزل الذى سكن يختم صلاة الفجر بالتسبيح ،جالسا على سجادة الصلاة ،وقتئذ قد قال /الحمد لله رب العالمين 0خلاص خلصت الصله 0اقوم بقا اكلم والدتى قبل ما تنام ولا حاجة 00فقام بالفعل وامسك بالسجادة وقد اطبقها ،اعلى با سفل ووضعها على كنبة بالصالة التى كان يصلى بها 0ثم دخل الى حجرة النوم ،فامسك بهاتفه المحمول ،ثم ضغط الارقام ،المجمعة لرقم ها تف والدته 0فرن جرس هاتفها 000وقتئذ قد ردت قا ئلة /الوا ايوا 0مين ؟،فتعجب الراوى قا ئلا /مين مين ايه يا ماما بس0انتى نسيتينى ولا ايه
--معقولة يا ابنى 0انساك ازاى 0احمد ازيك يا احمد عامل ايه ؟0فينك محدش بيسمع صوتك ليه من فترة ؟00وكانت تقولها وهى تكاد تتألم واوشكت ان تبكى ،لسماع صوت ولدها ،وقتئذ
،،فرد الابن قا ئلا /انا موجود اهه يا ماما 0ها اروح فين يعنى معلش الشغل بس واخدنى منكم شوية 0انا آسف
--شغل ايه بس يا احمد 0انا يا ابنى برن عليك كتير على رقم موبا يلك القديم 0مرة ما يردش ومرة يدينى غير متاح 0ومرة مغلق 0ايه يا ابنى فيه ايه ؟
--معلش يا ماما الرقم القديم دا انا سيبته ما اعرفش عنوا حاجة 0انا دلوقتى معايا خط لسا شريه جديد0اللى بكلمك عليه دلوقتى 0قو ليلى يا ماما بابا عامل ايه ؟
--الحمد لله بخير 0علشان كدا بقا انتا ما كنتش بترد 000طيب مش حتى تتصل بينا
--معلش يا ماما انا خا يف اتصل 0يكون بابا جنبيكى او حتى تحيله وتبلغيه يفتكرنى 0ولو كلمته ها يفتحنى علطول فى موضوع بنت عمى وانتى عرفه علشان كدا قلت اكلمك دلوقتى
--صح يا ابنى عارفة 0اطمن هوا نايم دلوقتى ومش جنبيه 0هو ا صلى ونام علطول0لكن انا لازم ها افا تحوا 0قولى يا احمد انتا مش عايز تتجوز بنت عمك ليه ؟0انتا فيه واحدة تا نية فى دماغك 0انتا عارف انوا عايز بس يطمن عليها ويسترها ومش ها يكون مطمن عليها مع حد تانى اكتر منك 0قلت ايه
--معلش يا ماما 0كل شئ نصيب 0ان شاء الله بنت عمى ها يجيلها اللى ها يسعدها ويهنيها 0انى عايزك بس تلينى دماغ ابويا وتقنعيه بالموضوع ده 0اما بقا موضوع واحدة فى دماغك والكلام ده 0انا ان شاء الله ها احاول اجلكم بكرة او حتى اكلمك فى التليفون 0انا ها اسيبك ترتاحى دلوقتى وها بقى احكيلك ان شاء الله بعدين على كل حاجة بالتفصيل 00مش عايزة حاجة يا ماما
--متشكرين يا ابنى 0عايزة سلامتك 00قولى يا احمد عملت ايه فى المهمة اللى كت عايز تقوم بيها عن الجماعة اللى بيهربوا ويسرقوا ويشتغلوا فى الاثار دو ل ؟0انتا فين دلوقتى فى سكن كفر الشيخ ولا فين ؟
--لا يا ماما انا دلوقتى فى عزبة قريبة قوى من المنطقة اللى فيها الحجات اللى كت عايز اعمل تحقيق عنها  وبحث وتفاصيل كن نفسى فيها من زمان وانتى عارفة وانا دلوقتى بالفعل شغال وادينا بنجمع يا ستى معلومات وتفاصيل واحدة واحدة انا وعمى منصور ،صديقى العزيز ،اكيد انتى عارفاه 00وساكن كمان فى بيت اخوه لأنه  مسافر بره  وسا يبه فاضى
--ايوا انتا كت قولتلى على الراجل دا مرة قبل كدا 0يالا يا ابنى ربنا يوفقك 0انا ها احاول من يمتى اقنع ابوك باللى قولتلى عليه ان شاء الله 0مش عايز حاجة
--الله يخليكى مع السلامة 00فردت عليه /الله يسلمك 0ثم وضعت ها تفها المحمول على منضدة مجاورة وراحت تأخذ بسجادة الصلاة ،حيث موضعها على الارض ووضعتها على  كرسى مجاور
00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد العاشر (10)---(،لما ان كان الصباح الباكر قد اقبلت طياته ،فلقد اخذت الشمس ان تشرق رويدا 0وقتئذ كان سمير الخضيرى وا قفا امام منزله، الذى يعد ،لرمى خرسا نته الجديدة او مسلحه ،انه موقع العمل 00ها هم متراصون ،من سمير وابنه الاكبر ومن معه من الزميلين اللذين اخبرهما بالميعاد من قبل ،ان يسا عداه ,كان احدهما مستأجرا كما صارحه من قبل ،كل قد حضر الى موقع العمل ،وما اعد من عدة ،فها هى مواد البناء مرمية على الارض من الاسمنت والزلط والرمل وبراميل المياة وها هى الخلاطة التى يطلقون عليها ذك الاسم واقفة ،يبدأ مشغلوها والقا ئمين على العمل بها  قد هموا ان يبدأوا عملهم ،،وقتئذ قال الا بن الاكبر لسمير ،موجها الكلام الى ابيه /آبه0مش هنبدأ دلوقتى بقه ولا ايه ؟
--ازاى يا ابنى بس 0احنا ها نبدأ علطول دلوقتى ان شاء الله
000وكان الرجل ،مالك الخلاطة ،ذلك الذى قد ذهب اليه سمير من قبله واتفق معه ،على خا صية هذا الشأن (ويقصد رمى المسلح او الخرسانة )،الذى يستعدون له0فقال الرجل/ما احنا بندور الخلاطة اهه يا ابنى 0انتا بقا ابن سمير 0اكيد انتا الكبير 0مش كدا ولا ايه ؟
0فرد الابن الاكبر لسمير /ايوا يا عم الحج انا الكبير ان شاء الله
--ربنا يخلى 0ثم قال */عموما 0اطمن خالص 0احنا هنبدا دلوقتى علطول ان شاء الله 0مش كل حاجة جاهزة للشغل ان شاء الله 0علشان ما نتعطلشى الله يسترك،حتى انى بعت عمالى بعد ما جتلى  انتا علطول وزبطولك الخشب والحديد مية مية 0اديك شا يف قدامك اهه  ،موجها الحوار الى سمير (الجملة الاخيرة )
--فرد سمير /طبعا 0طبعا الله ينو يا معلم 0الشغل مية مية 0عموما ما تقلقشى يا معلم كله تمام ان شاء الله
--يبقى على بركة الله 000وقتئذ كان عامل من العمال المشتغلين او القا ئمين على خدمة الخلاطة ،قد ادارها ،فأخرجت صوتها ،المصحوب بعادم يخرج من احد جا نبيها 00وقتئذقد فرح سمير والعمال وصاحب الخلاطة وبدأوا جميعا العمل 00وراحوا يرمون الخرسانة او المسلح 00وقتئذ قد قال احدهم وكان عاملا /بسم الله الرحمن الرحيم وقال آخر /على بركة الله00وقال سمير /يارب 0عدهلنا على خير يا رب 00ومازالوا قا ئمين ومستمرين فى عملية القاء المسلح او الخرسانة
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الحادى عشر (11)---(كان الشمس قد سطعت ذلك اليوم 0وقتئذقد اضحى عادل بيه من نومه ،مستيقظا فى ذلك الصباح الباكر من ذاك اليوم الذى يلقى فيه سمير الخضيرى خرسا نته او مسلحه 00كانت الزوجة الى جواره ،فما ان رأته قد استيقظ من نومه ،حتى قامت هى الاخر ،فقالت له /صباح الخير يا حبيبى
--صباح النور يا غالية 0احلى صباح 0واحلى كلام بسمعه منك انتى
--يا سلام 0منى انا وبس 0يعنى ما سمعتش اى كلام حلو خالص قبل كده غير منى انى وبس
--لاسمعت 0بس كلامك يعنى 0له طعم تانى 0شكل تانى 0لون تانى تقدرى تقولى لو عايزة
-بقولك ايه 0انا ما اقدرش عالكلام دا كله يا ابو خيشة 0انا مش قدك 0طول عمرك لسا نك حلو وبتحب المسا يسة 0ودا اللى عجبنى فيك 0شخصيتك سمحة ولسا نك كويس 00بقولك ايه 0احكيلى بقا عملتوا ايه فى اسكندرية امبارح وشوفتوا ايه ؟00انتا جيت متأخر ونمت علطول ما حستش بنفسك
--بقولك ايه 0ما تحضرلنا لقمة حلو كدا من ايديكى الحلوين دول 0وبعدين احكيلك على روقان كل حاجة
--خلاص اللى تشوفه 0عموما الحمام جاهز لو عايز تاخد دش ميه 0انى مجهزاه من امبارح ،لكن انتا الظاهر كت تعبان قوى 0جيت نمت علطول
--ايوا –مشاوير دخلت فى بعضها لحد ما خلت الواحد مش قادر يفلفص 0هه 0توكلنا على الله 000وقام من مرقده بالسرير 0ومضى 0ففتح باب حجرة النوم 0خرج الى الصالة ،متجها نحو الحمام 00وقامت الزوجة من جا نبها هى الاخرى 00ففتحت احد ابواب الدولاب ،لتخرج لزوجها فوطة ،تأتى بها اليه امام باب الحمام ،وكانت تقلب بين الملابس ،داخل الارفف ،الى ان لقيت فوطة ،فتحركت بها خلفه
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الثانى عشر (12)---(لما ان كانت عملية القاء الخرسانة او المسلح بمنزل سمير الخضيرى قد او شكت على الانتهاء ،لسرعة شديدة فى الأداء وزيادة او كثا فة فى العمالة ،ولصغر مسا حة منزل سمير الخضيرى الذى يلقى خرسا نته او مسلحه ،انه ذو مسا حة محدودة للغاية من الامتار ،قد تكون الخمسين متر تقريبا او يزيدون قليلا ،وقتئذقد قال سمير للعمالة التى قد سا عدته /متشكرين قوى يا رجالة تعبكوا معانه
000وكانت مياة بالمكان كانت قد غطت طبقة من سطح الارض او قشرتها الخارجية تحديدا ،ودفعت برواسب من مازوت الخلاطة ،وبقايا الخرسانة الى بداية الشارع تقريبا
000ثم قال سمير مرة اخرى ،لزوجته التى كانت تقف الى جوار حائط مجاور لمنزلهم هذا /يا لا يا وليه 0ها تلنى الاكل للا نفار ديت بسرعة
،فردت عليه /حا ضر يا اخويه 0الاكل جاهز هنا اهه 00وقالت لابنتها /همى معايا 0شيلى الصوانى يا بت 0خلينا نوكل العالم دى 0دول هلكوا شغل ،فهمت ان تمسك بالصوانى الالومونيوم من الارض الى جوارها وابنتها 0وبالفعل قد حملت احدى الصوانى وابنتها من خلفها ،تحمل أخرى وأقبلتا الى مكان بالقرب من موقع العمل بالضبط ،تحديدا بالقرب من موقف آلة خلط مواد البناء أو (الخلاطة كما يسمونها )،وقتئذ قال لها زوجها/بسرعة شوية يا ولية نالانفار طالع عنيها من بدرى وزمانهم هلكا نين عايزين يعوضوا الطا قة اللى اتفقد منهم دى 0خفى شوية انتى وبنتك
،فردت /حا ضر يا اخويه 000فأتت بالصوانى جميعها وأوضعتها وأبنتها الى جوار المنزل الجديد ،بالقرب من موقع العمل ،وقتئذ قال لسمير للعمال /اتفضلوا يا جماعة الاكل جاهز ،فجلس الجميع ،ملتفين حول آنية الطعام (الصوانى )،،وقتئذ قد لحق سمير بزوجته التى دخلت الى المنزل ودخلت فيما بين القوائم الخشبية التى تحمل الخرسا نة (العروق الخشبية )ووراحت تلف حول المنزل من الخارخ الى ان وصلت الى الناحية الخلفية منه ،فلحق بها سمير هناك ،وقتئذ قال لها /ايه رأيك بقه أظن كدا كلوا تمام ،كل الحكاية بس الخشب يتشال ياوليه ،وبعدين ابنى البيت ونرجع ننقل عفشنا وعيش فى بتنا ان شا ءالله ،لو حتا عالطوبة بس
--ان شاء الله يا اخويه ،حتى علشان نسيبنا الجداد نلما يجولنا ،وعلشان فرح البت ،أهى النضافة حلوة برده ،فرد عليها قائلا */طبعا امال ايه النضافة من الايمان ،مش احسن من حتتنا الاولنية اللى كنا قعدين فيها ،اكننا فى عنبر فراخ ،،،فاذا بها قد قالت له /ايوا يا اخويه كلامك صح ،لكن قولى بقه ،فيه حاجة انى عايزة اسألك عليها من زمان ،،فقال /قولى يا اختى ،تحت امرك ،دا انى جوزك مش حد غريب ،فقالت له /ايه اللى انتا كت داخل تتسحب بيه واحدة واحدة فى بيت اخوك يا سمير وحطيته فى الدولاب يوم ما شوفتك ؟،بص انى مش غريبة ،انى مراتك وسترك ،أنى مش غريبة يا اخويه اطمن ،لو حاجة سر انى عمرى ما ها طلعها بره ابدا ،انى مراتك يا سميرى ،يا اخى انتا ما بتسمعش الشيخ شاكر العوضى وهوا بيقول (هن لباس لكم وانتم لباس لهن )ويعيدها ويزيدها كتير فى خطبه زى ما جه فى القرأن الكريم ،قول يا اخويه قول
،،فرد فى حيرة وقلق /بصى بقا انتى مراتى وسرى ومسيرك  تعرفى وما فيش حد يعرف بالموضوع ده غير الواد ابنك الكبير وبس ،بص يا بنت الناس انى لقيت حتة أثرات
،،فما أن سمعتها ،حتى ضربت بكفيها على صدرها وراحت تقول له /يا دى الوقعة السودة أثرات تانى ،ما خلصناش بحكا ية عيالك الصغيرين را يح تدخلنا فىمتهات تانى ،بص انتا تسلمها للبوليس هيا راخره ،احنا مش نقصين وش ومشاكل ،حد يسمع كدا ولاكده ،يبلغ عننه ،ولا انتا يا حبة عينى ها تتصرف فيها ازاى بس
--أهو دا اللى انى كت خا يف منه ،كلا مك داهوه ،يا بت طالما الموضوع دا سر بنتنه مين اللى ها يعرف بس ،اهم حاجة انتى ما تجبيش سيرة لحد كده ولا كده ،ختى بالك ،لحد ما نخطط بعد ما نرجع بيتنا الجديد ونشوف ها نعمل فيها ايه ،هوا يعنى ما انتى عارفة ان الخييشة وعيلة سمعان ،وعيل يا مة من العيل الكبيرة اللى فى سيدى غانم وناس تانية عدية ،شغل فى السر فى موضوع تهريب الآثار ده ،متخفيين يا يختى ورا مزارع السمك ،والله أعلم ايه بيجرى من نواحى تانية
،فردت الزوجة ،فى قلق وحيرة /احنا مش زى دول يا اخويه ،احنا غلابة ،ثم قالت بصوت خافت ،متعجبة /على رأى اللى قالها تروح فين يا صعلوك وسك الملوك !!!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------الحلقة الرابعة والعشرين --------------بعنوان (الليلة الكبيرة )
--المشهد الاول (1)---(انتهى العمال الذين كانوا يعملون بمنزل سمير الخضيرى (القاء الخرسانة او المسلح ،من تناولهم للطعام ،فنادى الرجل ،المالك للخلاطة التى تخلط مواد البناء ،سمير الخضيرى ،قا ئلا /يا حج سمير
،،فاذا بسمير قد قال لزوجته /الراجل بينادى اسيبك دلوقتى واروح اشوفه عايز حاجة كده ،فمر بالفعل مسرعا اليه وترك زوجته فى مكانها التى كانت واقفة الى جواره ،فما أن اقبل عليه حتى قال له سمير ،لما وجدته قد قام من مجلسه على الارض ،بعدتناوله للطعام /ايه يا حج قمت بسرعة كدا ليه ؟0ما تكما اكلك يا راجل
--الحمد لله يا سمير يا اخويه 0هوا انا يعنى هاكل اكتر من طا قتى 000واذا بالعمالة قد قا مت هى الاخرى من مجلسها ،فما أن رءاهم سمير ،حتى قال لهم متعجبا /ايه يا جماعة الاكل ما عجبكمشى ولا ايه ؟!1
،،فردوا ردفا ،فى صوت متلا حق متداخل /ازاى بس ما تقولش كده 0احنا شبعنا والحمد لله 0ثم قال احدهم /الشاى بس الله يرضى عليك
--حا ضر يا اخويه 0انتا با ين عليك كييف ،فنادى سمير زوجته /الشاى يا وليه 0الناس مستعجله
،،،وقتئذ قال صاحب الخلاطة /ايوا كدا الله يرضى عليك 0ورانا شغل العصر فى حتة تانية 0بلد يمت (دمرو)كده،والسا بقة اسم بلد بالمركز
،،،بالفعل قد حضرت الزوجة بالفعل من مكان كانت ترتكن الى جوار المنزل الجديد ،بصوان من الالومنيوم عليها ابريق الشاى (البراد)واكواب من الزجاج ،صغيرة الحجم ،غير رحبة السعة ،،واعطت اياها لزوجها
،،فأخذها سمير ثم أتى بها الى العمالة ،فصب الشاى فى الاكواب واعطى لكل منهم كوب ليشرب ،وأخذ هم أخرهم ،كوبا ليشرب ،فرفعه الى فمه وأخذ منه شربته الاولى
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الثانى (2)---(فى مقربة وقت الظهيرة من ذلك اليوم  ،كان عادل بيه قد خرج من دورة المياة (الحمام )،بعد قضاء حاجته ،وكان ماسكا بفوطة فى يده ،راح يمسح بها الماء الذى تملأ قطراته شعر رأسه ،ومر بالفعل الى حجرة النوم ، ،وقتئذ كان ملفوفا بالفوطة ،فكانت كبيرة ، قد غطت شعره بالكامل،وقت ان كان يمسح الشعر جيدا  ،قالت له زوجته /بسرعة لتاخد برد ولا حاجة
--حا ضر ،فا قبل الى الحجرة مسرعا ،فدخل واذا بزوجته قد دخلت خلفه ،وراحت تأخذ منه الفوطة وتعلقها على الشماعة على الفور ،ففعلت ، ،،وراح بعدئذ يصفف شعره امام المرأة داخل الحجرة ،،بعدها قالت له الزوجة /احضرلك الاكل بقه ولا ايه ؟
--ايوا 0بسرعة من فضلك اصلى جعان عالآخر 0فى اقل وقت ممكن ،انا حاسس انى ما كلتش بقالى كتير من الرحلة بتاعت امبارح دى والمشاوير اللى ما بتنتهيش ،انا جيت متأخر دخلت لقيتك نايمة ،قمت أخدت دش مية ونمت علطول ،محسيتش بنفسى خالص ،غير دلوقتى لما صحيت من شوية ،زماننا قربنا عالضهر خالص
--طبعا ،دا تلا قيه خلاص قرب يددن ،دقايق معدودة ويكون الاكل جاهز،واذا بها قد خرجت من الحجرة ،واسرعت من ترجلها ،فكادت أن تقتلع أرجلها من الارض اقتلاعا ،لتقدم وتقبل على الخطوة الاخرى ،قدما الى المطبخ ،اما عادل بيه فقد صفف شعره وانتهى ،ثم امسك بعدذلك بزجاجة العطر (البرفان )ورش منها رشات كثيفة ،ثم خرج الى الصالة ،فجلس بأحد كراسى منضدة السفرة ،ينتظر الطعام الذى تحضره له الزوجة ،فمن أن جلس وكانت هى من ناحيتها لم تنتهى من اعداد الطعام بعد او ،لأنه قد غلبت عليه البروده ،فأسقعته ،وقتئذ كانت تتحرك فيما بين ارفف المطبخ الخشبى الكبير الواسع ،الفخم فى وصفه ،والبوتاجاز الموضوع الى الامام منه تقريبا ،وقتئذ ناداها زوجها /هيه يا حبيبتى 0هوا الاكل مش جاهز دلوقتى ولا ايه ؟
--معلش يا روحى اصل الاكل كان بارد عالآخر 0كت بسخنوا بس ،بدفيه شويه 0ثوانى ويكون جاهز قدامك
--،،فرفع رقبته قليلا ،ناحية المطبخ ،او فى اتجاهه ،حيث الداخل او الخلف من مسكنهم ،ثم قال/خلاص براحتك خالص على اقل من منهلك 0مش ها تيجى عالشوية دول
،،،،،بعدها قد خرجت على الفور من المطبخ وفى يدها اطباق من الارز والسلطة ،قد اعدتها جيدا ،واتت بها اليه ،فما ان اقتربت من المنضدة ووضعت الطبقين اللذين كانا بيدها آنذاك حتى قالت له /خلاص حجات جهزت والباقى بقا امره سهل نها اجبلك صنية الفراخ اللى انتا بتحبها 0تاكل صوابعك وراها
--ربنا يخليكى ليا يالا مراتى يا ام عيالى ياغالية يا رب
،فقالت هى الاخرى /ويخليك ليا يا حبيبى يا رب 0اما ادخل بقا اجبلك بقيت الأكل ،فمضت بالفعل الى الداخل ،وقال لها هو الاخر /اتفضلى 0احلى أكل اكله الأكل بتاعك دهه 0اللى بتطبخيه بايديكى ،انما اى اكل تانى اكلوا بره او عند حد ،ولا حتى لما تجيبى نسوان من العزبة يشتغلوا معاكى فى منا سبة ولا بتاع ،ما بستطعمش الاكل ابدا ،واحس انى باكل حاجة مش على نفسى خالص 0ربنا يخليكى ليا وما يحرمنيش منك يا رب
--يا سلام ،يا ابن ابو خيشة ،الكلام الحلو كتر اليومين دول 0اقدر اعرف ليه؟0يا ترى السر ورا كدا ايه ؟
--ما فيش 0ما انى طول عمرى احب ادلعك كده 0اصلى رومانسى 0روما نسى قوى 0اموت فى الروما نسية
-طيب ربنا يخليك عالحال دا علطول 0الظاهر ان مشوار امبارح اثر عليك شوية 0قولى يا عادل بيه من فضلك يعنى 0اعتبر بقا احنا فى محكمة 0بيتك التانى مش كدا 0ولا القضاء بقا مش على بالك /هل رأيت من بنات الاسكندرية بالامس ،فسرتك رؤيتها ؟،،فقالت الزوجة عبارتها اوجملتها الاخيرة ،وكانت قد اقبلت الى الطرقة المؤدية الى المطبخ ،وهى تضحك ،او تتبسم بشدة ،تظهر جمال وجهها وحسنها
-،فضحك هو الآخر وقال لها /اهلا يا بنت الناس 0اهلا 0احنا هنبتدى فى حكا يات زمان بقا تانى 0ارجوكى تخفى عليا شوية 0اسئلة زمان دى مش عايزها 0انتى عارفة غلا وتك عندى قدية ،حتى لو شفت بنات الدنيا كلها 0انتى عندى حاجة تانية خالص
،،،فسألته الزوجة/يعنى عنيك ما رحتش على وحدا كدا ولا كدا ،بالصدفة يعنى وانتا ما شيين هنا ولا هنا ؟
--لا يا ستى اطمنى احنا لا مشينا لا كدا ولا كدا 0احنا اول ما وصلنه عجبنا معرض ،اتفرجنا ،ما لفيناش كتير يعنى 0وبعدين يعنى لو عنيا بردوا وقعت على واحدة كد اولا كده ،مش ها افضل ابصلها عالفاضى وعالمليان كده ،يعنى لمجرد ان عينى تقع على واحدة وجها،لوجهة ،من اول وهلة كده ،،،انما بقا البص من غير سبب كدا عالفاضى وعالمليان ملوش لازمة ،غير ان الشيخ شاكر الله يستره ،دا ئما يوصينا فى خطبه بعدم النظر للحريم ،اى كان سنهم بعد البلوغ ،علشان دى فيها شبهة من المحرمات ،ان لم تكن حرام فى الاساس
--دا يما اقول عليك انك تعرف ربنا ،ربنا بس يكفيك شر الحريم وشرهم ،حكم هما لما بيشردوا ،بتبقى وقعتهم سودة هما واللى وقعوه فى غرامهم ،،وقتئذ قدضحك بشدة وقال لها /روحى يا شيخة كملى الاكل ،روحى ،خلينا ناكل جوعتينا ،علشان احكيلك بقا عاللى عملناه امبارح ،ونشوف ها نعمل ايه فى حتة الارض الجديدة ،فمضت بالفعل الى المطبخ ،أما هو فمازال فى انتظارها ،جالسا بأحد كراسى منضدة السفرة
00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الثالث (3)---(اتصل سا ئق السيارة الميكروباص ،الخاصة بالحج على ابو خيشة ،بابن عمه ،بواسطة الهاتف الحمول الخاص به ،الى الهاتف المحمول الخاص بابن عمه هو الاخر ،وكان جالسا آنذاك بالموقف فى انتظار دوره فى أخذ الحمولة،فقال له/ايوا يا غالى 0اخبارك ،فعرف صوته بالفعل ،فقال له هو الآخر ،رادا عليه بهذا اللفظ /ايوا يا صاحبى الحمد لله 0 اخبارك نعامل ايه يا ابن عمى ياغالى ؟،،وكان صاحب الرد الاخير ،يعمل سا ئقا هو الآخر ،لدى من لا يهوى ركوب سيارته ،فيسرح بها ،على الخطوط التى تعمل  فيها
،،،فما ان قال الاخير ذلك حتى رد عليه ابن عمه قائلا /الحمد  لله يا غالى 0قولى انتا عامل ايه بعد الحدثة الاخيرة ،الجروح اللى كانت فى وشك راحت ولا لسه؟
--الحمد لله يا اخويا يعنى خفت شوية ،يعنى كدا ولا الاول 0جات سليمة والحمد لله
-الحمد لله ،،المهم دلوقتى انا عندى ليك مصلحة انما ايه ؟بس ما فيش حتا انك تشاور نفسك
--اتفضل يا ابن عمى ياغالى 0قول اللى اللى نفسك فيه 0احنا خوات
--اسمع ياغالى 0الحج على ابوخيشة اللى انا شغالوا عالعربية بتاعته اقنعتوا انوا يشتريلوا عربيتين كمان غير اللى عندوا دى ،قلت بقا مع نفسى ياواد انتا لازم تفكر صح وفاتحتوا فى الموضوع اللى هااقولك عليه ده ،وطالما فيه مصلحة وفيه فلوس انتا عارفة ،ما يتأخرش ،هوا زى ما يكون ما صدق ،خدتوا هوا وقريا بوا وطلعنا على اسكندرية اشترينا العربيتين وجينا وقلتلوا انا بقا عندى السوقين بتوعهم
--آآه اكيد عايزنى اركب واحدة فيهم ،على الخط اللى جاى من العاصمة بتاعتنا ،للمركز عندنا ،ثم ضحك آنذاك ،ثم قال /ولا ايه 00ولا حتى على اى خط من خطوط المحافظات 0ولا ايه ؟
--بالظبط كدا 0انتا فهمتنا كويس فى حاجة وحاجة تانية لا
--يعنى ايه يا ابن عمى 0طمنى 0ما تحيرنيش ؟0فيه ايه ؟
--انا قلتلوا عندى السواقين بتعهم 0قت انتا تركب واحدة 0والتانية يركبها الواد لوكشه اخويا ،،بس موضوع لخط دا بقا مش ها يكون بالظبط زى ما انتا فاهم
__امال ايه بس ،،انتا عايز تشغلنا خط ايه بالظبط ،اوعى تقولى ليبيا يا وله
--عليك نور ،بالظبط كده 0انتا بتفهمنى علطول يا ابن عمى 0طول عمرى اقول عليك فهيم
--ثم قال ابن عمه /عموما فى اى وقت انى تحت امرك يا ابن عمى الوقت اللى تجهز فيه العربية وتخلص اجراءات المرور بتاعتها انا جاهز معاك فى اى وقت تعوزنى فيه ،لكن اشمعنا ليبيا يعنى 0ليه ما اخترتش خط اسكندرية 0ولا عبود 0ولا حتى لأى مركز من المراكز بتوعنا
--خلاص اتفقنا ،،السبب بقا يا سيدى ،حاجة مهمة قوى ،دى اللى قولتلك انى فتحت الحج على فيها ومصدق انوا سمعها فوافق علطول ،المصلحة ،المصلحة يا ابن عمى ،اعتقد دلوقتى انك فهمت 0ولا ايه ؟؟
--فهمت طبعا يا ابن عمى دا احنا دفننها سوا يا غالى ،قصدك التهريبت اياه ،فى فرشة العربية ،فى الكوتشات ،وما شابه ،مش تقصد كدا برده ؟
--احب يا ابن عمى لما تفهمنى علطول كدا ،ايه رأيك ؟
--انا سمعت ان فيه تشديدات اليومين دول ،وان فيه اس بتكب وتعدى ،ناس مخلصه يا صاحبى ،ما سمعتش كدا ولا ايه ؟،،،فرد عليه فى الحال قائلا /سمعت تراتيش كلام كده ،لكن انا مش هااخليكوا تطلعوا مرة واحدة كده ،انا ها اطلعلى طالعى الاول كدا فاضى بالعربية اللى معايا ،واتفق مع الحج برده ،واقوله انى ها اجيب ناس من هناك ،عن طريق اى حد من زما يلنا اللى بيروحوا هناك ،وفعلا اشوفلى اى حد جاى من هناك اجيبه واشوف ظروف الطريق دلوقتى ايه ؟0هيه ايخ رأيك كدا بقه ؟
--تمام يا ابن عمى 0مظبوط  كدا 0وانا معاك اهه فى اى وقت تعوزنى 0اى خدمة دلوقتى 0مش عايز منى اى حاجة ،فرد عليه قائلا /سلامتك يا غالى ،مع السلامة
--الله يسلمك ،،ثم قال المتصل أخيرا /الف سلامة يا غالى ،،ثم وضع هاتفه بتابلوه السيارة
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الرابع (4)---(احضرت زوجة عادل بيه ابو خيشة الطعام كاملا ،الى زوجها ووضعت اياه على منضدة السفرة ،ثم جلست الى جواره تتناول معه الطعام ،فسألته /قولى بقا عميلتوا ايه بقا امبارح ؟
--بصى يا ستى ((وكان آنذاك ماسكا بدجاجة مطهية ))،فقام بفلقها نصفين ،ثم امسك بالنصف الذى يحوى القفص الصدرى ،ففلقه الى نصفين هو الآخر وراح يأكل منه ،وهو يقول لها آنذاك /احنا خلصنا مشوار اللى كان مع الجماعة اللى اشترينا منهم حتة الارض اللى عالدولى وبعدين لما جيت طلعت علطول مع عمى الحج على ،الحمد لله ربنا سهلنا الحال علطول ولقينا العربيات متوفرة ،فاشترينا من معرض دخلناه عجبنه وعجبتنا العربيات علطول ،،بس اكمنى بس جيت من المشوار ده عالمشوارده ،تلا قينى ما حسيتش بنفسى خالص لما جين فنمت علطول ،غير ان عمى الحج على طلع علينا البله امبارح ،نشف دمنا يا شيخة ،دا بقا غير الجوع ،،ثم مد يده اليها ،فاعطاها قطعه من لحم الدجاجة ،ثم قال لها وقتئذ/امسك من ايدى حته الفرخة دى بقا ،فأخذتها بالفعل ،ثم قالت /ربنا يخليك ليا يارب ،كل انتا بس ،انتا شكلك واقع من الجوع يا حبة عينى ،دا فطارك وغداك فى نفس الوقت ،كل كل ،رم عضمك ،كل واملا بطنك،،لكن قولى ايه اللى خلا عمك الحج على يطلع عليكوا البلا بقه وينشف دمكوا مرة واحدة كدة ،ايه اللى خلاه عمل كده
--حاضر ،وهو ما زال يمسك بقطع الدجاج ويأكلها ،وكأنه لم يأكل منذ ايام ،ثم قال لها /آكل الاول بس وبعدين احكيلك عاللى حصل لعمى الحج على امبارح ،،،ثم نظر بغتة فى نوتة او المفكرة بالايام والتواريخ ،المعلقة على الحائط امامة ،او ما يسمونها بالنتيجة تحديدا ،فقال بغتة وبدى منزعجا /يالهوى 0النهاردا كام؟،سا ئلا نفسه والزوجةمعا ،لما رءا ذلك اليوم الذى كانت صفحة المفكرة عليه
،فردت الزوجة قا ئلة /النهاردة عشرة فى الشهر زى ما انتا شايف ،فقال مرة اخرى واقبل الى النوتة يتطلع اليها بالنظر ،وقام لم يكمل تناول الطعام ،فقال /النهاردة الليلة الكيرة بتاعت مولد سيدة غانم ،وانى لازم اكون حاضر ،المشاوير والمشاغل  بتاعتنا شغلتنا عنها ،ربنا يستر ،مش عارف عمامى ها يقدروا ييجوا يسهروا معايا انا وسليم ولا لا ،،،وقتئذقالت الزوجة /طيب تعالا كمل اكلك الاول بس ،،فرجع الى المنضدة مرة اخرى ،ثم جلس
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الخامس (5)---(كانت اسرة الحج سيد ابو خيشة جالسة جميعها بالمنزل تشاهد التليفاز وتتناول مقرمشات وتسالى من اطباق امامها ،وكانوا جميعا جلوس آنذاك من الحج سيد وزوجته وابنهما وزوجته ،فى  صالو ن الوالد بالطابق الاول ،وكان برنامج آنذاك يزاع بالتليفز لأحد اطباء النساء والتوليد واطفال الانا بيب والحقن المجهرى والعقم ،المدرس بأحدى كليات الطب بجامعة من جامعات الدولة  ،وقت ان كان نجل الحج سيد يقلب فى قنوات التليفاز ،فوجد ذلك البرنامج يزاع فشده ،فقال لهم /لحظة من فضلكم ماحدش يتكلم معلش
،،وكانت الام آنذاك تتحدث الى الاب بصوت خافت ،فسكتت ،وراح الجميع آنذاك يشاهذ البرنامج ويستمع للطبيب
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد السادس (6)—(ما ان انهى صاحب الخلاطة التى كانت ترمى الخرسانة او المسلح لسمير ،عمله ،حتى اصطحبها معه ،فجرها بجرار زراعى ومعه العمالة التى اصطحب للعمل ،ومضى فى الطريق الى مهام عمل اخرى ،اما سمير فقد اعطة اجرة آنذاك الى من استئجر من اصدقاء وزملاء ،ثم قال لهم/هيه ،مرضيين يا جماعة ،اهم حاجة تكونوا مرضيين علشا ن ربنا يباركلنا فى شغلنا اللى عملناه وفى بيتنا الجديد ،فردوا عليه ،فى صوت متداخل //مرضيين يا سمير يا اخويه ،فمضوا كل فى الطريق الى منزله ،وقالوا ردفا/سلاموا عليكوا
،،فرد سمير /وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
،،،بعدها كان وحده وزوجته وابنه الاكبر وابنته ،كان كل منهم يلم من ناحيتة ما يقدر له ويستطيع ان يلمه من مواد بناء مرمية على الارض او مترامية ،متبقية من العمل ،من ناحيتة كان سمير يلم الرمال المتبقية من العمل بواسطة فاس فى يديه يمسكه ،،وكانت زوجته قد اقبلت عليه آنذاك ،فسألها /فاضل اكل يا ما من الأنفار (ويقصد بالانفار العمالة التى كانت تعمل ، ،ثم فرغت،فمضت الى مشاغل اخرى ،او كل حسب مقصده  )
،،،فردت الزوجة /باقى كتير يا اخويه نانى عارف ها نودى الاكل دا كلوا فين ؟
--وقتئذقال الزوج /اسمعى ،الليلادى ،الليلة الكبيرة بتاعت سيدى غانم ،انا ان شاء الله ناوى اروح ،بصى انتى تلفيلى اللى بنا يقدرك عليه ،وانا اديه للبياعين اللى قاعدين فى المولد هناك ،واللى سارحين بصندوق النيا واراجوزات ولعب وبتوع المراجيح والمدفع وغيرهم ،قلتى ايه ؟
--اللى تشوفو يا اخويه مفيش مانع ،ان شاء الله ،لما نروح البيت ألفلك اللى ربنا يقدرنى عليه ،وتدخده معاك وانتا رايح ،،،بعدها على الفور ،قال لها /مد اديكى وعبى شويه الرمل دول فى الغلق اللى قدامك دهه ،علشان نوديهم تحت الحيطة اللى هناك داهه ،فردت عليه /حاضر يا اخويه ،وتحركت خطوات وامسكت بالغلق الجلدى فى يدها اليمنى واتت اليه به ،لتفعل ما امرها زوجها
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد السابع (7)---(انتهى البرنامج الذىكانيذاع بالتليفاز وكان الحج سيد ابو خيشة جالسا واسرته ،لمشاهدة والاستماع الى الطبيب الذى يتحدث بالبرنامج ،وقتئذ قد تحدث الحج سيد الى ابه قائلا /هيه يا ابنى استفدت حاجة منه ولا ايه ؟
--يعنى يا باب ،الحمد لله ،كلاموا عموما يعنى عن الحالة اللى عند مراتى دى ،ما يختلفش كتير عن الكلام اللى الدكاترة اللى احنا روحنلهم كتير يعنى ،مجرد اختلاف فى طريقة عرض الحالة ،وطريقة العلاج مش مختلفةقوى ،مجر د وجهة نظر واحد عن التانى بداية  الحالة كذا والنهاية كذا والمحاولة بالعلاج كذا ،لكن المضمون واحد،وفى النهاية كل شئ باييد ربنا سبحانه وتعالى ،الدكتور دا مجرد سبب
،،وقتئذ قالت الام /ونعم بالله يا ابنى ،لكن بردوا اللى انتوا روحتوله الاخير ده ،قالكوا ايه ؟ما فيش جديد يعنى
--يعنى يا ماما الحمد لله طمنا وادلنا نوع علاج جديد نمشى عليه ،وان شاء الله لو ما فيش نتيجة كويسة ،يبقى لازم ننعمل طفل انا بيب ،وكل شئفى النهاية باييد ربنا سبحانه  وتعالى
--ايوا يا ابنى ونعم بالله ،،بعدها قد وجهت الحديث الى زوجها ،سا ئلة اياه /انتوا عملتوا ايه امبارح يا حج ؟
--ما فيش يا ستى هانعمل ايه يعنى ،كل خير ان شاء الله ،يدوبك اشترينا العربيات للحج على ،هوا بس اللى طربنا طربة امبارح ،وقع قلبنا فيها 0طلع علينا البله
--ليه يا اخويا خير ؟0ايه اللى حصل ؟؟
--ما فيش كالعادة كدا ،بقالوا فترة كدا يشتكى من قلبه،امبارح واحنا بنتفرج فى المعرض ،لقينا واحد من العمال اللى قاعديثن فى المعرض بقولنا الحقوا الحج ،تعبان شوية ،جرينا عليه مالك ياحج ،قال ماليش انا ارتحت شوية والحمد لله ،نوديك لدكتور ،قال لا ،ان شاء الله لما نروح عندنا هناك بقا ،فقلناله انتا حر ,اهو خف شوية والحمد لله ،بس احنا سمعنا عن دكتور كويس يمتنا هنا ،ربنا يسهل ان شاء الله نبقى نودهولوا
--ان شاء الله ،بعدها قد قامت ،متجهة الى الداخل ،اما نجلهما وزوجته راحا يتدثان سويا بصوت خافت الى الامام من الوالد ،ذلك الاخير الذى جلس يشاهد التليفاز ،،،فبغتة اثناء ما كان يشاهدة رن جرس الهاتف الارضى الذى كان بجواره ،فاذا بنجل اخيه ،عادل بيه قد اتصل به ،كى يسأله عما اذا كان سيذهب معه،لحضور الليلة الكبيرة من مولد سيدى غانم ،ام لا ،فبدأ المتصل قائلا /الوا ،سلاموا عليكوا ،ازيك يا عمى عامل ايه ؟
--وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ،ازيك يا عادل يا ابنى ،خير ؟
--خير ان شاء الله يا عمى ،انى كت بس عايز افكرك بس بان الليلة الكبيرة بتاعت سيدى غانم الليلادى ،مش ناوى تروح ولا ايه ،،،، وقتئذ قد نظر عمه الى النوتة المعلقة على الحائط اوما يسمونها بالنتيجة ،فقال مندهشا ،لما شاهد التاريخ المكتوب ،//ايوا صحيح ،دى الليلادى بردوا ،ثم قال تباعا /والله يا ابنى ما انى عارف اذا كت ها اقدر اروح ولا لا ،انتا ما تعرفش المشوار بتاع امبارح ده بهدلنى قديه ،انى احتمال ما اقدرش  آجى ،بقولك ايه هوا عمك الحج على ها ييجى معاك ولا حاجة ،هوا بحب الطرق الصوفية والموالد والحجات دى ،ده ما بفوتش سيدى ابراهيم ،ولا السيد البدوى ولا غيرهم كل سنة ، ولا علشان ظروفوا الصحية دى مش ها يقدر يروح المرة دى ،هوا انتا ما كلمتوش ولا حاجة ؟
--لا بصراحة ،انى محتار مشعارف اكلموا لا لا ،خايف اقوله يصمم ييجى والسهر غلط عليه ،وخايف ما اقولوش يرجع يزعل ويجيب اللوم عليا بعدين لما يعرف انى روحت انا وسليم ،انتا عرف لولا ظروفوا الصحية وموضوع العربيات ومشاغلنا اللى ورانا والاراضى كان زمانوا ما فتتوش الليلادى
--خلاص يا ابنى بلاش تتعبه ،ونبقا نقولوا اى حاجة بعدين ,ونتحججله باى حجة ،نقولوا خفنا على صحتك ولا حاجة ،او نقول ان انتا سها عليك ولا حاجة وحسبتوا انوعارف ولا حاجة
--خلاص يا عمى ،ربنا يجيب العواقب سليمة بقه ،ما يلزمش منى اى خدمة ،مش عايزة حاجة ،فرد عليه /سلا متك ،مع السلامة ،فرد الآخر /الله يسلمك ووضع عادل بيه سماعة هاتفة الارضى ،ثم انصت الى التليفاز يشاهدة
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الثامن (8)—(عاد عم منصور ذلك اليوم من عمله ،فقدم قبيل ان يدخل منزله ،لى منزل شقيقه ،مطلا على الراوى ،طلة اطمئنان عليه ،كعادته ،فما ان طرق الباب ورن الجرس ،حتى فتح له الاوى الباب ،فرحب به ،فدخل بعدئذ مقبلا الى الصالون ،فلم يجلس ،لكنه قد تحدث اليه وهو واقف الى الامام منه ،فقال /انا جيت اطمن عليك بس ،وافكرك ان الليلة الكبيرة بتاعت سيدى غانم الليلادى ان شاء الله ،ان ها اروح اجبلك الغدا دلوقتى وناكل سوا النهاردا يا عم كمان ،ونشبع كدا براحتنا ،ونشرب شاى نبعدين اسيبك تريحلك شوية وانا كمان اروح حتتى (ويقصد منزله )اريحلى شوية بعدين اخدك بقا ونطلع على المركز عدل ،على سيدى غانم علطول ،علشان تشوف ايه اللى بيحصل فى الليلة الكبيرة كويس ،انا ما كتش اعرف ان الليلادى هيا الليلة الكبيرة ،انى كت متصور انها لسا قدامها كمان كام يوم كده ،لكن النهاردة وانا فى الشغل سمعت تراتيش كلام كدا من بعيد معايا فى الشغل وهوا من سيدى غانم من المركز نفسه ان الليلة الكبيرة الليلة واكيد الكلامدا يعنى ،لولا كدا كانت هتضيع علينا وكان ها يفوتك حجات كتير تستمتع برؤيتها لو ما حضرتهاش ،اصل انى غلط فى المعاد السنوى بتاعها اللى بتتعمل فيه ،معلش السن له حكم برده ،دا يمكن المحافظ يكون هناك كمان ،ومدير الامن ،اصلهم ممكن ييجوا ،بعض مرات ،بعض سنين وسنين تانية لا ،يعنى يجملوا رئيس مجلس المدينة ومدير المركزوكدا يعنى ،قولت ايه ،انا هااروح اجيب الاكل واغير هدومى واجيلك علطول
،،،فقال له الراوى على الفور/خلاص اللى تشوفوا يا عم منصور،ربنا يديك الصحة يا رب ويطول عمرك  ،ثم قال له /احب افرحك بحاجة ،خبر ها يفرحك قوى ،،،،فسأله /خير ان شاء الله ،،،فرد عليه جيبا اياه /انا النهاردا الصبح كلمت والدتى وحكيتلها عن موقفى تجاة الفتاة اللى قا بلتها قبل كدا ،وقولتلها تقنع والدى واحدة واحدة ،بان كل شئ نصيب وانى ما ليش رغبة فى بنت عمى ،وهيا ادركت موقفى واحست بمشاعرى واحا سيسى ووقفت فى صفى ،وقالتلى ان شاء الله ها اقنعه على قد ما اقدر ،،ووصتنى ان ارجعلهم فى اقرب وقت ،علشان انا وحشتهم ،ان شاء الله يعنى بعد ما تقنع والدى
وتقولوا على مشاعرى تجاه الفتاة دى ،وانى مرتاح لها وليا رغبة فى انى اخطبها
،،،فما ان سمع عم منصور ذلك الكلام ،حتى قال له /خير يا ابنى ان شاء الله ،دا احسن خبر انا سمعتوا فى حياتى ،ايوا يا اخى كدا بر والديك واتقرب منهم اكتر واكتر ،وحاول ما تزعلهمش ابدا مهما كان،طالما ان دا ما يغضبشربنا سبحانه وتعالى  ،وانا واثق ان شاء الله ان الست والدتك ها تقنع السيد الوالد انوا يوافق على ارتباطك بالفتاة اللى على مزاجك دى ،وان ان شاء الله بنت عمك ها يجلها اللى ها يسعدها ويهنيها ،وان كل شئ نصيب ،،،ثم تحرك ناحية الباب ،وهو يقول له/اروح بقا اعمل زى ما قلتلك ،،واقبل الى الباب ،ففتحه ,ثم خرج بالفعل ،قاصدا منزله ،كى يفعل ما تحدث عنه مع الراوى
00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد التاسع (9)—(هاهم مخبرى نقطة الشرطة والعسكر يتجسسون ذلك اليوم منزل سنسوحة الذى تحدث عنه الصول الى ظابط النقطة من قبل ،،فأثنا ءما كانوا يتحسسون المكان ،عثر احدهم على كوم من الرد
م امام منزل سنسوحة الذى كان مغلق آنذاك ،،فقال لآخر الى جواره ،وكان زميله فى العمل ،على سبيل التخمين ،/بص يا وله اللى قدامك دا ايه ،شا يف ؟
--ايوا شا يف ردم ،هيكون ايه يعنى ،،،،وقتئذ قد قال له الذى تحدث اولا /ما انا عارف يا ذكى انوا ردم امال انى قلتلك رمل ولا حاجة ،انى قصدى اقول تستنتج ايه من ده ،اكيد الواد سنسوحة مطلعوا من الفحر اللى بيفحرهه ،ولا ايه ؟؟،،،،،بعدها قال له زميله /لا يا اخويه مش شرط ،ما يمكن يكون من حاجة تانية غير حجات الفحراللى بيدور فيها عالاثار دى ولا ايه؟؟،،فقال له بناء على وجهة نظر المتحدث اخيرا /ما يمكن برده ،،عموما احنا نبلغ سعادة البيه الظابط باللى شوفناه وخلاص اول بأول وبعثد كدا ما لناش دعوا بقه ،،،صح ولا لا ،،،فرد عليه/صح طبعا ،،ثم قال /حتى الدار بتعتوامقفولة ،تلا قيه الليلادى فى الليلة الكبيرة بتاعت سيدى غانم ،،يلا بينا احنا بقا نبلغ سعادة البيه فى النقطة باللى شوفناه ،وقتئذ قد سمع الصول ما قالوه جيدا ،وقت ان كان منصتا اذنيه لهما جيدا ،فبعد ان انتهيا من حديثهما السابق ،قد قال لمن معه /يا لا قدامى عالنقطة ،الواد دا عمره ولا امثاله اللى بيفحروا معاه يكونوا هنا النهاردة ،دول فلا حين وطالع عنيهم فى الاراضى ،دول تلا قيهم راحوا يفكوا عن نفسيهم شوية فى الليلة الكبيرة فى سيدى غانم ،،يا لا ورايه عالنقطة عدل  ،اتحركوا ،فتحرك الجميع بالفعل ،خلفه
00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد العاشر (10)---(اتصل عادل بيه ابو خيشة با بن عمه سليم ،عبر الهاتف الارضى لكلا منهما ،من هاتفه الى هاتف ابن عمه ،وكان عادل بيه جالسا بالصالون ،بعدما فرغ من تناول الطعام الىجوارزوجته يشاهد التليفاز ،فبدا عادل بيه /ايوا يا ابن عمى ،سلاموا عليكوا ،ازيك
-وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته،ازيك يا عادل  يا اخويا ،الحمد لله انا كويس ،خير ،فيه حد جرالوا حاجة
--لا يا اخى مش للدرجادى ،انى كت بس عايز افكرك بالليلة الكبيرة بتاعت سيدى غانم ،المعاد السنوى بتاعها الليلادى ،انتا مش ها تيجى معايا ان شاء الله ؟
--ايوا يا ابن عمى ،انا جاهز اهه ،لو عا يزنى معاك من دلوقتى منين ما تروح
--خلاص تقبلنى بعد شوية على اول العزبة ،اعد عليك بالعربية واخدك والسواق ونروحوا علطول ان شاء الله
--خلاص يا ابن عمى وهو كذلك ،دا انا قلقت قوى ،قلت خير يا رب لا يكون عمى الحج على حصلوا حاجة كدا ولا كدا ،استر يا رب ،انى قاعد هنا فى الصالة ،كت لسا ها اقوم جرى عالحمام ،بطنى لبشت ،من القلق
--لا اطمن نعلشان كدا بس ،ما فيش حاجة من دى ولا حاجة ان شاء الله ،مع السلامة ،فرد عليه /الله يسلمك ،،فوضع عادل بيه سماعة الهاتف ،،فسألته زوجته /حاجة ايه دى بقا يا ترى ؟
--ما فيش يا ستى بيحسب انى عمى الحج على حصلوا حاجة كدا ولا كده
،،،وقتئذ قد سألت الزوجه اياه /ايه حكا ية عمك الحج على دى ،هوا مالوا بالظبط ؟
--هوا انا ما كملتلكيش بعد الاكل ولا ايه ،،هوا يا ستى تعب شوية كدا وقعدناه على كرسى فى المعرض هناك ،كاد انوا يقع من طوله ،تعب بيجيلوا سعات كدا فى القلب ،هوا دا يما يشتكى منه ،السن له حكم بردوا وهوا مش عايز مجهود ولا ضغط جامد ،ان شاء الله نبقا نخد لدكتور كويس نسمع عنوا يمتنا هنه ،اخش أنا البس واجهز كدا وآخد السواق واطلع على اول العزبة ،تلاقى سليم ها يطلع يستننانى هناك زى ما قلتلوا ،علشان نروح المولد
،،،ما ان سمعت الزوجة ذلك ،حتى قالت له /طيب ما تاخد الواد الصغير معاك ،،فرد عليها ،ملبيا ،فقال /طيب يا ستى ،لبسيه وجهزيه ،وانا اخده معايا ،،ثم قال بعد ذلك /هه ،،وقام من مقامه او مجلسه الذى كان يجلس بالصالون آنذاك ،ومضى الى الداخل ،جيث حجرة النوم ،كى يرتدى ملا بسه ،ويستعد ،للأمر او الرحلة التى زعم ،واثنا ما كان قد اقبل على حجرة النوم ،قد قال لزوجتة ،حظ الواد ابنك دا حلو ،رايحين بدرى اهه ،ادينا نشوف الناس والشخصيات اللى ها تحضر وادينا كمان امرجحوا شوية عالمراجيح اللى هناك وافسحه ،ووضع يده على مقبض باب الحجرة بعد ذلك ،ليفتحه ،كى يدخل
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الحادى عشر(11)---(حضر عم منصور الى مسكن اخيه المجاور لمسكنه ،مصطحبا معه صينية ممتلئة بالطعام مكدسة ،عليها من الاسماك اصناف منها ،البورى والبلطى واطباق من الارز والسلطة ،وكان الراوى فى انتظاره ،على مقربة من الباب ،ففتح له البا على مصراعيه ،كى يدخل الصينية ،ثم اغلقة ،فدخل الرجل ،وقتئذ سأله الراوى /قول لى يا عم منصور ،هوا حد لو شا فك يعنى ولا مؤاخذة رايح جاى عليا كدا ،ها يقول عليا مين ،او قاعد هنا ليه ،او ابقالك ايه ،ولا من هذا القبيل ما يسأل عنه اى حد ؟او لو حد سألك ،هتقول ايه ؟،،،،فرد عليه قا ئلا /اطمن يا سيدى خالص ،انا بآج فى اوقات ما حدش بييقا بيتحرك فى المنطقة حولينا كدا ولا كده ،وعموما يعنى انا فى حالى ومحدش شاغل نفسوا بيا قوى ،يعنى ممكن يقولوا حد قريبوا بتاع كدا يعنى ،وبعدين هوا انتا قعد ت عندى قديه يعنى ،دى ايام معدودة ،،وانا من يمتى لو حد سألنى ها اقولهم ،دا قريب ليا قوى ،المهم انتا تاكل دلوقتى علشان نلحق الليلة من اولها ،قلت ايه
--حا ضر ،،واقبل الى باب الشقة او الطابق الارضى ،فأغلقة ،،ثم أقبل الى منضدة السفرة ،فجلس وعم منصور يتناولا الطعام ،بالفعل ،،،واثناء ما كانا يتناولا الطعام قال عم منصور للراوى آنذاك /ايه رأيك لما نخلص آخد الصينية اروحها والبس هدومى وانتا تلبس انتا كمان ونروح علطول ،علشان نتفرج عالحجات اللى بتحصل هناك الليلادى براحتنا وبالتفصيل كده
،،وهو كذلك اللى تشوفوا يا عم منصور 0اللى يريحك ،،،وقتئذ قال له/يبقى على بركة الله ،نوينا ان شاء الله ،ثم قال له /كمل اكلك بقا 0كمل ،فراحا يكملا بالفعل 00ومان ان مضت دقا ئق معدودات ،حتى قام عم منصور من مجلسه باحد كراسى منضدة السفرة ،،وقال /الحمد لله
،فقال له الراوىمندهشا /انتا اكلت ايه بس ما تكمل اكلك ،،فرد عليه /انا واكل فى الشغل كتير والحمد لله ،مع زمايلى 0انا كت عايز بس اقعد معاك علشان اوكلك 0انا ها اسيبك دلوقتى واروح انا البس بقا واجهز ،علبال ما انتا تكمل اكلك وتجهز براحتك خالص وتطلع تستننانى برا قدام الباب بعد اما تجهز 0خلاص ،،فقال له الراوى /خلاص اللى تشوفه،بعدها قد خرج عم منصور من الحجرة وهويقول/بعد اذنك،فردها الراوىعليه/اتفضل ،فخرج
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الثانى عشر (12)---(ارتدى عادل بيه ملا بسه ،وكانت الزوجة قد هيئت صغيرها ،فاصطحبه الوالد ،وقت ان قال لزوجته وهو خارج من الحجرة /هيه لبستيه
،،فردت /ايوا ،،ثم قالت لصغيرها /يا لا امسك فى اييد بابا ,ومتسبهاش خالص ،،فرد عليها ملبيا /حاضر يا ماما
،،،وخرج عادل بيه بعد ذلك ،،ونزل سلم من سطح الطابق الاول من مسكنه الى سطح الارض ،وصغيره فى يده ،وقتئذ قال للسائق /جاهز يا راجل يا طيب
،،فرد عليه /جاهز يا بيه ،عثلى فين ان شاء الله؟؟ ،،،فرد عليه عادل بيه /على سيدى غانم ،الليلادى الليلة الكبيرة بتاعت المولد،،وقتئذ قال السائق /تحت امركوا يا بيه اتفضلوا ،،ففتح عادل بيه الباب وركب هو وابنه بالخلف ،اما السائق فقد ركب فى مكان القيادة ،وأدار السيارة ،ثم أقلع بالفعل ،بعدها وما ان تحرك لمسافة الخمسة امتار تقريبا قال السا ئق لعادل بيه ،سا ئلا اياه /ان شا الله حد من البهوات ها ييجوا معانه(وكان يقصدأيا  اقارب عادل بيه )
،،فرد عليه عادل بيه قائلا /هناخد سليم ابن عمى من على اول العزبة كدا بس ،فأذاد من سرعة السيارة بالفعل الى ان وصل بالسيارة الى مدخل ومخرج العزبة معا ،فوجدوا سليم فى الا نتظار لهم هناك ،طبقا لاتفاقه مع ابن عمه ،،وقتئذقد أرقف السا ئق السيارة ،فركب سليم ودخل السيارة وهو يقول /السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
،،فردا عادل بيه والسا ئق ،وكاداأن يتداخلا الصوت ،ردفا /وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ،فاغلق الباب خلفه او الى جواره ،،،،بعدئذقال عادل بيه للسائق /يا لا يا عم الحج ،اتوكل على الله
،،،فأقلع بالفعل وهو يقول /بسم الله ،توكلنا عى الله ،،،وقتئذ قال عادل بيه /سمعونا الفا تحة بقا ،لوجه الله
،،،ثم قال لأبنه /ي لا يا حبيبى ،قول ورايا ،،،وقتئذ كان سليم يقبل صغير ابن عمه فى خديه وهو يقول له/ازيك يا حبيب عمك ،واحشنى ،ورد عليه الصغير فى الحال /وانتا كمان يا عموا ،،،،بعدها قد أزاد السا ئق من السرعة ،لما ان خرجوا الى الطريق الرئيسى خارج العزبة ،،وكانوا وقتئذ كل قد بدأ من ناحيته فى قراءة الفاتحة ،بادئا بالا ستعاذة بلله من الشيطان الرجيم ومن ثم البسمله (اعوذ بالله من الشيطان الرجيم –بسم الله الرحمن ا  لرحيم )،وكادت أن تتداخل أصواتهم فى ذلك
----------------------------------------------------------------------------------------------------------الحلقة الخامسة والعشرين-----------بعنوان (يا محاسن الصدف )
--المشهد الاول (1)---(كان عادل بيه مصرا أن يردد صغيره قراءة الفاتحة خلفه صحيحة ،،الى أن نطقها بالفعل صحيحة ،وقت ان كانت السيارة ماضية بالطريق ،بعدها قد قال له /قول بقا /صدق الله العظيم ،فقالها بالفعل ،تبعا له ،،،،بعدها قال الوالد /انتا كدا بقا حبيبى وها اعملك كل اللى انتا عايزة ان شاء اللعه وها أفسحك فى المولد ،لما تقول كفاية كدا ،ما عدتش قادر ،،،،بعدها قد تحدث عادل بيه الى سليم ،سا ئلا اياه /بقولك ايه يا سليم ،انا عايزك فى حاجة مهمة يا ابن عمى 0الله يرضى عليك
--اتفض1ل يا ابن عمى ،انا تحت امرك
--انى كت كلمت الجماعة بتوع الكراكات دول علشان يروحوا يطهرونا حتة الارض اللى عالدولى ،والناس متأخرتش 0قالوا فى اى وقت تكون جاهز فيه يا عادل بيه 0كلمنا واحنا تحت امرك علطول 0الكراكات متوفرة والحمد لله كتير يعنى ،كت بقول ايه ،ان شاء الله بعد ما يخلص المولد كده ،بكرة ان شاء الله ادلهم رنة وتروحتقا بلهم على هناك ،تعرفهم مكان الارض بالظبط ،واو حتى تبقى مستنيهم هناك ،وانى ها دلهم رنة ،قلت ايه ؟
--ما فيش مانع يا ابن عمى 0كلمهم وانى جاهز اهه ،،،ثم قال له عادل بيه ،ولو عايز العربية بتاعتى توديك 0ابعت عمك الحج معاك ،،،وقتئذ رد عليه قائلا /وعلى ايه ،ماانى اروح مواصلات وخلاص ،هيا المسافة بعيدة للدرجادى ،،،،،وقتها قال عادل بيه /ازاى بس 0ما تجيش ابدا انى ان شاء الله ابعت معاك عمك الحج بالعربية ،ثم وجه الحديث ناحية السا ئق ،سا ئلا اياه /قلت ايه يا عم الحج ؟
--تحت امرك يا بيه 0انى معاك اهه 0لو عايزنى من النجمة ،وكان مطب صناعى ،فعرقلة قليلا ،وقتئذ قال له عادل بيه/على اقل من مهلك خالص ،فهدء من سرعتة قليلا ،وهو يمضى بالسيارة
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الثانى (2)—(كان نجل عوض ربيعة جالسا بحجرة السكن الخاصة به ومن معه من زملا ء ورفاق بالحجرة يسكنون فى نفس المسلك العلمى (الكلية )،وغيرها 000واثناء ما كان يتحدث الي احدهم قا ئلا /يا ما انى وحشتنى العزبة بتاعتنا قوى 0الود ودى دلوقتى انزل علطول وما اقعدش لحظة واحدة فى المدينة 0وحشتنا معالم العزبة 0الارض الزراعية 0الخضرة والمية 0الاثار 0الجديد والقديم هناك 0بردوا لو حاجة استجدت عمرك ما ها اعرفى استفى من وراها بمعلومات من هنا زى ما اكون ف العزبة هناك 0غير ان ابويا وامى وحشونى 0رغم انى ما بقا ليش كتير هنا ولا حاجة
،،،،وقتئذ قد قال له احدهم ،متعجبا /ترجع العزبة 0ترجع ايه 0دا انتا لساك جاى 0امال احنا بقا نعمل ايه 0الى بقا لنا هنا اسا بيع 0اسا بيع ايه 0قول شهور ما روحناش 0حاول تكمل بقا للا متحانات يا صا حبة بالمرة !!
،،،،ثم سأله آخر /معقولة جو العزبة حلو للدرجادى ويشدك للقعدة هناك ؟
،،فرد عليه /جو العزبة دا 0حاجة تانية خالص غير جو المدن 0انتا علشان من المدينة 0تلقاق متشوق ليه
،،فقال له /طبعا امال ايه 0كفاية جو الريف بس ،بس بقا انا سمعت انهم بيبهدلوه بمخلفات المواشى وولعة القش 0دا غير الناموس والدبان والحشرا ت وغيرهم 0مش كدا بردو ولا ايه ؟
--طبعا يا صا حبى امال ايه 0مهما كان للشئ مميزات فليه عيوب ،كل حاجة كدة ،دا انتا لو جيت عندنا فى دخلة الصيف ،تتاكل اكل من الناموس والدبان والحشرات ،دا طبعا غير ولعة القش بتاع الرز اللى الفلا حين بيولعوا فيهويسيبوه فى الاراضى متنتور يطير عالناس ،يعمل اللى يعمله ،الدخان يموتهم ،يضر البييئة ،ملهمش دعوة ،المهم اللى يهم كل واحد فيهم وخلاص مصلحة نفسه وبس ،يكفيك الشر لو حد عندوا حسا سية ولا اى مرض فى الرئة والربو وغيرها نممكن تتكتم شعبة الهوائية ويموت
،،،وقتئذ قد تدخل الذى سأله منذ البدء قا ئلا /يعنى انتا مش ناعى هم البيئة زى ما انتا ناعى هم اللى تعبنين 0اللى تعبان ممكن يضر واحدمن الدخان 0اتنين 0تلا تة 0لكن البيئة بعد كدا لو اصبحت ملوثة ،غير الاحتباس الحرارى ،تبقى كا رثة وبلوة سودة عالاجيال اللى جاية بعد كده ،صح ولا ايه ؟
--مظبوط 0صح طبعا امال ايه ،بس طبعا ما عندناش حد بيعرف يقنع كويس ،ولا حد بيقتنع ،,لا حد بيحترم السياسات والقوا نين والاجر اءات ،ودى مشكلتنا الرئيسية ،كلوا بيقولك يا لا نفسى وانا مالى ،الفلاح عايز يخلص نفسه علشان يزرع الارض الزرعة التانية وينجز وقيس بقا عالحجات التانية عندنا هنا فى بلادنه النامية ،بذات بلدنا ،والفلاح يقولك انا مالى 0يعنى هوا كلوا بيلتزم بالتعليمات والقوانين واللوايح والاجراءات وغيرها
00واللى بيحطوا السياسات دى 0طول الليل والنهار 0الود وددهم فى كل وقت ينشدوا يا جماعة يهديكوا يرضيكوا امشوا صح 0وكأنك يا ابو زيد ما غزيت زى ما بيقولوا 0امتا بس ها نلتزم 0انا مش عارف
--عارف امته 0لما كل واحد فينا يعرف اللى عليه قبل ما يعرف اللى له كمان 0وكل نتعاهد ونصدق مع نفسنا الاول ومع بعضنا بعد كده ونلتزم بالصالح العام قبل الخاص ونزود الشورى ونحترم الوقت ونستنفع بيه وبقيمته ونقلل الخلاف ونكون اييد واحدة ،للى فيه الصالح العام
---مظبوط قوى الكلام ده ،،ثم قال ،بعد اذنكوا اما اقوم اجيب الموبايل ،عشان اكلم ابويا وامى ،فقام بالفعل ،منتقلا من مكانه الذى كان جالس بسرير نومه ،الى منضدة صغيرة ما بين السرائر ،لوضع المتعلقات الشخصية الصغيرة كالموبايلات وغيرها عليها ،كى يمسك بهاتفه ،فيتصل بوالديه
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الثالث (3)---(احضرت زوجة سمير الخصيرى ،اكيا سا له معبأ بداخلها من الطعام المتبقى من العمالة التى كانت تعمل عندهم بالمنزل الجديد ،وأعد سميرنفسه ،كى يذهب الى المركز ،ليحضر مولد سيدى غانم ،وها هو جاهز ،كى يخرج من منزله ،وقتئذ قد قالت له الزوجة /الكياس جاهزة اهه 0كل شئ تمام 0انتا جاهز كده نولا وراك حاجة تانية
--لا ما فيش ،ادينا لمينا الرمل والاسمنت وحجات الصبة اللى اتبقت هناك وجينا استحمينا وخلصنا 0ماورييش حاجة دلوقتى غير انى اروح علطول 0ها اعدى على عوض ربيعة بس اخده من السكة
--ليه يا اخويه هوا رايح هوا كمان 0هوا قلك عدى عليه .؟
--زمانوا رايح 0ما تفوتوش الحجا ت دى 0انى ها اشوفه لو راح يبقى خلاص  اروح انى 0لو لسه اخدوا معايه 0ولو مش ها يروح حته ومالوش مزاج يبقى خلاص
--خلاص يا اخويه 0اللى تشوفه 0ربنا يسهلك الحال يا رب 0وترجعلنا بألف سلامة ان شاء الله 0مع الف سلامة
--الله يسلمك ،وامسك بالاكياس فى يديه ،بعد ذلك ،ثم خرج من المنزل ،،،وقتئذ قد لحقت به الزوجة ،الى الخارج ،او الى الامام من باب منزل اخيه الذى يسكنون آنذاك  ،حيث الخارج ،وهى تقول له /ما تنساش تجبلنا معاك حلاوة المولد 0وحمص وسدانى كمان لو لقيت 0وعلبة كنافة ((وقالت كنافة بكسر الكاف ))
،،فرد عليه الزوج قائلا /طيب يا وليه 0ادخلى بقه ،،فدخلت بالفعل ،اما هو فمضى بالطريق امام المنزل
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الرابع (4)---(امسك نجل عوض ربيعه بهاتفه المحمول ،واتصل بوالديه ،عبر هاتفه المحمول ،مثلما كان يتصل بهما من قبل ،،فما ان جاء الوالد الى الهاتف ، ،فرد عليه ،وما ان عرف انه هو ،حتى قال /اهلا يا ابنى عامل ايه 0كويس انك اتصلت 0عشان تطمنا عليك 0انتا عامل ايه فى دراستك وحالك وصحتك عامله ايه؟
--انى الحمد لله كويس يا ابويا 0وكل شئ كويس هنا والحمد لله 0انتوا عاملين ايه انتا وامى 0طمنى عليكوا
--احنا كويسين والحمد لله 0اطمن علينا خالص 0بقولك ايه يا وله 0-خد بالك من دراستك وتعليمى كويس 0انى عايزك تجيب درجات كويسة 0يمكن تتعين معييد 0ولا تاخد البتيع اللى بقولوا عليه 0اللى اسموا الما نستير
،،،وقتئذ قد ضحك الابن للغاية من مقولة ابيه الاخيرة او الكلمة الاخيرة تحديدا ثم قال له /ما نستير ايه بس يا آبه 0اسموا ماجستير 0ايه يا آبه انتا لقيت لقية 0خبلتك فى الكلام ولا ايه ؟
--لا يا ابنى والله 0طيب يا ريت 0آهى تيسرلنا ظروفنا المادية شوية
--يا آبا التيسير والفرج من ربنا ،سبحانه وتعالى ،،والحمد لله على كل شئ وعلى اي حال
-0-ايوا يا ابنى ونعم بالله ،،،اسيبك بقا دلوقت لأمك ،مع الف سلامة 0ولو عزت اى حاجة بس كلمنى وانى اروحلك بيها علطول 0او عى تنعى همى ولا حاجة 0المهم انتا تتعلم وتخلص دراستك على خير ،باذن الله
--ان شاء الله يا آبا 0ادينى امى بقا اما اكلمهما ،،،فقال له */اهه 0معاك اهه0مع السلامة 0لا الاه الا الله
--الله يسلمك 0محمد رسول الله ،،،،وقد دخلت اليه الوالده ،عبر الهاتف ،متحدثة اليه هى الاخرى /الو 0ازيك يا ابنى عامل ايه 0صحتك واحوالك 0كدا بردوا متكلمنيش لو كل يوم دقيقتين 0تتطمنى عليك يا وله
--معلش يا امه مشغولين بقا فى المذاكرة والدراسة 0انتا عاملة ايه 0انى كويس خالص آنى والحمد له 0اطمنى
--ربنا ينجحك يا ابنى ويطمنا عليك علطول 0000ثم قالت له /كدا بردوا يا ابنى 0يا ما كان نفسى تبقى معانا هنا اليومين دول وكت تحضر مولد سيدى غانم 0لساه ابوك كان بيجهز نفسه اهه ورايح 0اصل الليلة الكبيرة الليلة ان شاء الله ،،،،،فرد الابن قائلا /معلش بقا يا امه 0متعوضة ان شاء الله 0مش عايزة حاجة
--عايزة سلامتك يا ابنى 0مع السلامة 0خد بالك من نفسك وصحتك ومذاكرتك
--ان شاء الله يا امه 0لا الاه الا الله ،،،فردتها عليه/محمد رسول الله ،،،بعد ذلك قد وضع الفتى هاتفه
المحمول على المنضدة مرة اخرى وهو يقول ، لزملاءه/اهى ريحة العزبةوصلت لحد هنه
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الخامس (5)---(وصلت سا ئق السيارة الخاصة بعادل بيه ومن معه الى اعتاب المركز ،وكان المدخل الذى يدخلون من طريق العزبة الى المركز،  المؤدى الى الاخير بالقرب من رحاب مسجد سيدى غانم ،فكان على بعد امتار معدودة منه ،،،فما ان دخلت السيارة الى المركز ،،وقتئذ سمع صوت عال للغاية ،هو صوت السماعات الصاخبة الصوت ،المعلقة على الحوائط والاعمدة وفوق المحلات والمتاجر ،حول تلك المنطقة المحيطة بمسجد سيدى غانم ،وقت ان اقتربوا للغاية من المسجد ،،،كانت اشرطة قديمة ،مشغلوها هم البا ئعين آنذاك ،فتلتقط المكبرات والسماعات والاستريو الصوت الخارج من الاشرطة المعلاة بالا صوات المتنوعة ،لبعض المنشدين ،،،كان اقواهم صواتا ،او صاحب الصوت البارز ،او من فاز بالجانب الاكبر من الاستريو ،ليكبر صوته الخارج من الشرئط ،كان هو نفسه الذى سيحضر ،ليطرب الناس وينشد لهم او اليهم ،تلك الليلة
،،،فما ان سمعه عادل بيه آنذاك ،حتى قال للسا ئق وسليم معا فى آن واحد ،سا ئلا ،ايا هما /مش دا الصييت (ويقصد بالكلمة الاخيرة المنشد ،فكثيرا ما يعرفونهم اهل او اهالى تلك المنطقة والمناطق المحيطة بهم بهذا الاسم )اللى اسموا عمر الزعيم ،مش كدا بردوا ولا ايه ؟
،،فردا عليا ردفا ،متداخلا فى الصوت /هوا ايوا ،،ثم قال السا ئق 0الله ينور عليك بردوا يا سعادة البيه ،دا شكلوا هوا اللى ها يعمر الليلة دة (ويقصد يحييها او ينشد فيها الى الناس ولهم )
000000كان صوت ذلك المنشد يعلو فى الشريك الخاص به ،قا ئلا /ايه اللى جرا لقلوب الناس 0ايه اللى غير حال الناس 0اصل الناس الا يام دى خلاص 0فين المودة 0فين الحنان 0صبح الجنيه هوا السيد 0معاه ها تصبح بيه سيد 0ما فييش 0ما فيش قضى مصالح 0وفوت علينا بكرا يا سيد 0وفوت عليا بكرا يا سيد ،ثم ردد الجملة او لعبارة الاخيرة كثيرا ،،وقت ان سمعها عادل بيه ،راح يقول الي السا ئق وابن عمه /صحيح اللى بيقوله ده ،ربنا يسترها معانا يا رب ،،،ثم قال للسا ئق /اركن بيينا بقا فى اى ركن حلو كدا علشان نركن العربية فيه ونطمن عليها وننزل بقا نخدلنا جولة كدا فى المكان ،،،فردعليه السا ئق ،ملبيا /حاضر يا سعادة البيه ،وحاول ان يجد ركنا ،يرتكن فيه مثلما قال له صاحب السيارة او امره ،،فراح ينظر حوله فى المراءات يمينا ويسارا وفى التى امامه ،،كى يجد الملجأ فى ذلك
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد السادس(6)---(اتى سمير الخضيرى الى منزل عوض ربيعه ،فوجده على استعداد تام ،للذهاب ،لكنه كان واقفا يتحدث الى احد جيرانه امام منزله ،،وقتئذ قد اقبل سمير عليهما ،فألقى نحية الاسلام/سلاموا عليكوا
--،،فردا معا (سويا )/وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ،ازيك يا سمير (قالها له عوض )
--الله يسلمك ،،،،ثم قال له الآخر ،سا ئلا /ازيك يا ابو سمره ؟
--بخيرو الحمد الله ،ازيك يا حج محمد ،،،ثم قال /انتوا را يحين المولدولا ايه ؟
--،فردا معا ،ردفا ،:كا د ان يتداخل صوتهما /لا 0دا احنا كنا وا قفين بتكلم على حاجة تانية
،،،ثم قال عوض /انى بس اللى كت رايح  بس لوحدى 0الحج محمد لا
,,’وقتئذ قد الحج محمد لعوض /يا لا يا اخويا روح انتا بقا مع سمير ونبقى نتكلم بعدين ان شاء الله
،،،فقال له عوض /يالا يا حج 0مع السلامة 0معلش بقا ،،فرد عليه/ولا يهمك ،،ثم قال لهما/استأذنكم انا بقا
---،،فقالا معا /اتفضل ،،،فتحر بالفعل بالطريق
،،،ثم تحدث سمير الى عوض قا ئلا /انى كت جا يلك علشان نروح المولد سوه 0انتا جاهز
--انى جاهز اهه 0يا لا بينا 0على بركة الله
،،،وقال سمير /اتوكلنا على الله ،،يا لا بينا ،،،،فتحركا بالفعل فى الطريق ،امام منزل عوض ،قا صدين الذهاب الى المركز ،لحضور الليلة الكبيرة من المولد ،فاسرعا فى خطواتهما ،ذها با الى الموقف بالعزبة ،كى يركبا السيارة التى تقلع الى المركز
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد السا بع (7)---(كان الحج على قد اضحى من نومه ذلك اليوم ،مسيقظا فى وقت متأخر للغاية ،لا تدرى أهو من المرض ،ام انه ماكان قد نام منذ ايام ،،وقتئذقد خرج من حجرة النوم ،الى الصالة ،فوجد زوجته فى انتظاره ،وولديه ،وقتئذ قد اقبلت عليه زوجته ،قا ئلة له /صح النوم يا حج 0ثم سألته /ايه يا اخويه ،هو مشوار امبارح دا أثر عليك للدرجادى ولا ايه ،دا انتا جيت دخلت نمت امبارح ،كت انى فى الحمام ،جيت لقيتك ما حستش بنفسك ،يدوب على ما طلعت من الحمام ،وقلت انا ها الحقك فى اوضة النوم ،ماهو انى سمعت الباب وهوا بيتفتح فى نصاص الليالى ،وانى فى الحمام سا عتها ،قولت زمانوا الحج رجع برده ،يوبك وصلت الاوضة لقيتك روحت فى النوم ،مارضتش اصيح بقا ،قلت خليه مرتاح للصبح بقا وخلاص
--يا لا حصل خير يا اختى 0حصل خير ،اصل المشوار بعيد شوية ،ووصلنا هنا العزبة فى نصاص الليالى ،عشان كدا جيت ودخلت نمت علطول ما حستش بنفسى ،دا انتوا لو تعرفوا اللى حصلى امبارح مش ها تلوموا عليا خالص ،دا انى نشفت دم اخويا الحج سيد وولاد اخويا امبارح
،،،وقد اذن قد اقبلت عليه الزوجة وولديه معا ،ثم سألته الزوجة ،مندهشة /ليه يا اخويا ،الشر برا وبعيد 0ايه اللى حصل امبارح –خير ان شاء الله
--خير باذن الله 0انى بس دخت شوية امبارح ،وكت ها اقع واحنا فى المعرض بنشترى العربيات من طولى 0لو لا ستر ربنا سبحانه وتعالى ،وبعد كدا يعنى واحد من اللى شغالين فى المعرض لحقنى ونادى ولاد خواتى واخويا الحج سيد ،اهى الصحة ما عدتش زى الاول بردوا
--ليه يا اخويا ناستر يارب 0ربنا يديك الصحة وطولة العمر ان شاء الله
--أهو موضوع القلب دا بردوا ،ماعدش زى الاول
--طيب يا اخويا ما تسأل على عنوان دكتور (وفتحت الدال وهى تنطقها )كويس  فى مصر ولا اسكندرية وتروحله انتا واخوك الحج سيد او انتا ووولاد خواتك الاتنين ولا حاجة ،ما تسيبش نفسك كدا ،انتا بقالك فترة ،من شوية عدالة كدا ،من كام اسبوع كت اشتكيت من القلب بردوا 0لا لا ما تسكتش عالحكاية دى
--ربنا يسهل الحال ان شاء الله 00لا اسكندرية ولا مصر ولا حاجة 0انى اتفقت مع اخويا الحج سيد وولادخواتى انى اروح لدكتور كويس هنا يمتنا هنا 0وادينا نجرب بردوا 0انى اسمع عليه انوا كويس
--خلاص يا اخويا اللى تشوفوا ،،،،ثم تدخل الابن الاكبر له فى الحوار آنذاك ،قائلا له /بس يا بابا 0كلام ماما مظبوط 0مهما كان فيه فى المحا فظات الكبيرة دى دكاترة كويسين
،،،فرد عليه الوالد على الفور ،كاد ان يقتطع كلام ابنه ،ليتكلم هو بالرد مسرعا /واللهى يا ابنى ماهو بالمكان ،الدكتور دا مجرد سبب بس وكل شئ واى شئ باييد ربنا سبحانه وتعالى ،ومش مع اى دكتور ترتاح الحالة ،وربنا سبحانه وتعالى اللى يعرف البركة فين والخير والرزق
--وقتئذ قد ردت الزوجة /صح يا اخويا ونعم بالله ،،ثم قالت /اجهزلك الاكل بقا ،دا احنا قربنا عالمغرب ،انى مش عارفة يبقى دا ايه بالظبط ،فطار ولا غدا ولا عشه ،زمانك واقع من الجوع يا عينى
--ايوا بسرعة الله يرضى عليكى ،على بال ما ادخل الحمام بس واصلى ،قوليلى /ما حدش كلمنى النهاردة وانا نايم ولا حاجة فى التليفون ولا رن عليا عالموبايل
--لا يا اخويا 0ما فيش حد خالص اتصل ولا رن ،،بعدها قد تحرك الى الداخل من الصالة التى كان واقفا آنذاك بها ،قاصدا الحمام ،وهو يقول لها /ادخل انا الحمام بقا  واصلى على ما تجهزى الاكل ،فردت عليه /حاضر يا اخويا ،وقد تحركت الى الداخل هى الاخرى ،قاصدة المطبخ
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الثامن (8)—(قد اقلعت سيارة اجرة من  السيارات التى تأخذ حمولتها من العزبة الى المركز ،كانمن بين ركابها الكثيرين ممن يقصدون حضور الليلة الكبيرة من مولد سيدى غانم ،معظمم من المزارعين (الفلا حين)،كانا من بينهم سمير الخضيرى وعوض ربيعه ،كانا قد ركبا ،وما ان تحركت السيارة واقلعت ،حتى راحا يتحدثا عن تلك الليلة ،فكان سمير يقول لعوض ’نذاك من بين كلامهما /دى شكلها ليلة صباحى ،سهرة للصبح ،دول بيقولوا ان عمر الزعيم هوا اللى ها يحيي الليلة دى  ويعمرها ،الصييت المعروف (ويقصد بالصييت المنشد )0اكيد انتا تعرفه مش كده ولا ايه ؟
--ايوا طبعا امال ايه 0ازاى ما اعرفوش 0دى تبقى سهرة صباحى صحيح
--ايوا امال ايه 0ربنا يوصلنا على خير ان شاء الله 0وادينا ها نشوف با ذن الله كل حاجة بالتفصيل وها نعرف اكتر لما نوصل هناك من اى حد 000ومازل السا ئق ما ضيا بالسيارة ،وكان قد اوشك ان يصل الى اعتاب المركز تقريبا ،فراح يهدء من سرعة السيارة رويدا
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الثا سع (9)---(كانا مخبرين ممن يعملون بالمركز ،او تحديدا ،لصالح الظابط النوبا تجى بنقطة الشرطة التى تتبعها عزبة ابو خيشة قد انتهيا من تأدية نبتشيتهما ،ذلك اليوم ،وكان من مهامهما التى يقوما بها ،جمع واستقصاء معلومات عن ومتابعة اخبار عربى سنسوحة ،الذى كان يحاول ان يحفر بمنزله أو يجد ملجأ او مغارات للحفر ،لما علم ان منزله قريب من موقع اثرى ى باطن الارض او مقابر تحت سطح الارض ،،ووقت ان انتهيا ،فاستأذنا الظابط النوباتجى فقال احدهم /نستأذنك احنا بقا يا سعادة البيه 0اى اوامر ولا حاجة
000وقال الآخر /بعد اذنك احنا بقا يا سعادة الباشا
،،،فرد عليهما واشار بيده اليمنى اليهما ،او الى باب الحجرة التى يكن مكتبه تحديدا /اتفضلوا 0مع السلامة
--فردا معا/الله يسلم سعادتك ،وما ان تحركا خطوات معدودات ،حتى استدار احدهما ناحية الظابط النوبا تجى مرة اخرى ،فقال له /ايوا يا با شه ألا صحيح 0سعادتك تعرف ان الليلة الكبيرة بتاعت سيدى غانم الليلة ولا لا ؟
--ايوا 0انا سمعت كدا بردوا ،،،وقتئذ قد قال له السا ئل /طيب سيادتك ليه يعنى من غير مؤاخذه ما بتجيش تتفرج ولا حاجة 0دى تلاقى سعادة البيه مأمور  المركز حاضر ومش بعادة البيه مدير الامن 0ومش بعادة البيه المحافظ كمان بذات نفسه نقلت ايه
--يالا بقا اللى يروح يروح 0معلش بقا 0انا ما اقدرش اسيب عملى 0ان شاء الله مرة تانية بقا
--اللى تشوفوا سعادك 0اصلنا كا ناويين نروح نتفرج اصلا 0سلاموا عليكوا
--وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ،ثم خرجا بالفعل الى الطريق الخارجى ،امام النقطة ،ثم مضيا فيه بالفعل ،قاصدين حضور الليلة الكبشرة من المولد ،كغيرهما
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد العاشر (10)---(كان عادل بيه قد نزل من السيارة وابن عمه والسائق وصغيره ،بعد ان ارتكن السا ئق السيارة الى جوار احد حوائط المنازل والمحلات المجاورة لمسجد سيدى غانم ،،بعدها قد قال السا ئق لعادل بيه /سعادتك عايز تقعد فين حته يا سعادة البيه ؟
--اى حته (انى ها اشوف حد من بتوع المحلات دول(وأشار بيده الى الامام حيث المحلات،المتعددة الاغراض من المبيع  )،هما يعرفونى كلهم  واعرفهم ،المهم دلوقتى انى عايز انقى مكان كويس ابقى فيه قدام الصيين علطول (ويقصد بالصييت المنشد )،ثم قال /علشان نبقى شا يفينه وسا معينه كويس ،،ثم سأل السا ئق /مش وشه بيبقى نحية هنا بردوا ولا ايه ،لما الدنيا تزحم بالناس بالليل نرجع تانى نقول لو كنا قعدنا فى المكان ده من الاول
--لا اطمن يا سعادة البيه 0اى واحد من بتوع المحلا ت دول اللى انتا بتقول تعرفهم كويس ويعرفوك
،،،بعدئذ قال عادل بيه /خلاص يبقى على بركة الله ،الاول بس عايز آخد الواد دا هه امرجحه (وكان يقصد صغيره بالفعل )،فما ان سمعه صغيره يقول ذك ،حتى بات الالحاح فى نفسه آنذاك ،مصرا ان يأتى المراجيح ،فيركبها ،فراح يقول لوالده /با ب0بابا 0انا عايز اتمرجح بقا يا بابا ،وراح والده يرد عليه ،ليرضيه ،ملبيا /حاضر يا حبيبى على عينى حا ضر ،،،،،،،فما ان سمع سليم ذلك الكلام ،حتى قال لأابن عمه /بص يا ابن عمى /سيبهولى خالص واطمن انتا عالآخر انتا تروح تقعد عند الجماعة اللى انتا تعرفهم بتوع المحلات دول ،وانا هاخده امرجحه واجبهولك لحد عندك ،،فقال له عادل بيه آنذاك /خلاص يا سيدى ،ثم قال لصغيره /روح مع عمك يا حبيبى ،،ففعل الولد ،فشد يده من يد والده التى كان يمسك بها آنذاك ،منه الى يد عمه سليم ،او ابن عم والده تحديدا ،،،فاصطحبه سليم الى المراجيح  وهو يقول لابن عمه والسائق/عن اذنكوا ،فردا عليه /اتفضل وكادا ان يتداخلا فى الرد ،،،اما عادل بيه فقد توجه ناحيه اصحاب المحلات ،كى يجلس على احد كراسى احدهم ،ممن يعرفهم ويعرفونه تمام المعرفة ،وكانوا جميعا ،تتراص محلا تهم ،وكأنها على استقامة واحدة ،حي الامام والخلف منها ،،،,ما ان تحرك عادل بيه فى اتجاه احدهم ،وكان بعيدا عنهم بمسافة خمسة امتار تقريبا او ماهو اقل قليلا ،بعد ان اصطحب سليم الطفل الصغير الى المراجيح ،حتى قال للسا ئق /انتا تييجى تقعد معايا بقا يا عم الحج
---لا يا ابنى 0انا ها روح اقعد فى العربية ،لحد الصييت (المنشد)ما يبدأ يشتغل ،سا عتها آجى علطول
--ما تييجى معايا ،،،،فقال له رادا عليه /لا يا بيه براحتك انتا خالص ،،ومضى عادل بيه ،تجاه المحلات ،اما السا ئق فقد توجه ناحية السيارة ،او حيث الاتجاة التى كانت مرتكنة آنذاك
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الحادى عشر (11)—( كان عم منصور قد خرج من منزله ،مهيأ للذهاب الى المركز ،لحضور الليلة الكبيرة من مولد سيدى غانم ،،فخرج من منزله ،الى منزل شقيقه ،فما ان وصل الى اعتاب المنزل المذكور اخيرا ،حتى وجد الراوى فى انتظاره آنذاك ،،واقفا امام المنزل الذى كان يسكن آنذاك ،مهيأ هو الآخر ،فما ان وجدته على تلك الحالة ،فعلم انه فى انتظاره ،للذهاب ،وقتئذ قال له عم منصور /هيه 0جهزت يا سيدى 0زى ما اتفقنا
--جاهز ان شاء الله ،زى ما اتفقنا 0يالا بينا
--على بركة الله 0توكلنا على الله ،،فأغلق الراوى باب المسكن الذى يسكن بالمفتاح الخاص به الذى اعطاه عم منصور من قبل بالفعل ،بعدما عرض عليه السكن بمنزل شقيقه وأقنعه بذلك ،،ثم تحركا معا
،،اثناء ما كانا ما ضيين بالطريق سأل الراوىعم منصور /انتوا مالكوش موا صلات تانية للمركز غير العربيات
--لا طبعا من هنا للموقف علطول ،بتاع العربيات ،،،فقال له الراوى / وهو كذلك ،فمضيا مسرعين من خطواتهما،فى الطريق الى موقف السيارت الاجرة ،كى يركبا الى المركز
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الثانى  عشر (12)---(كان عادل بيه قد توجه فى اتجاه احد المحلات التى قصد ،كان قد اختار محل للحلوى ،كان صاحبه مقرب اليه للغاية ،حيث الصداقة وزمالة الدراسة سا بقا ،،فما أن اقترب من المحل ،وكاد ان يصل الى اعتابه ،،حتى وجد امامه رجلا ،قد استوقفه ،وجها لوجه ،فقال له /مين عادل بيه ابو خيشة ؟!
--،،فتعجب عادل بيه /ايوا عادل بيه 0حضرتك تعرفنى ؟!!،،فما كان ليعرفه ،ذلك لأنه لم يسبق له مقا بلته من قبل او التعرف عليه او الالتقاء به فى اى مكان قبل ذلك الا لتقاء
،،،وقتئذ قد رد الرجل ردا ،فيه ثقة مطلقة /طبعا امال ايه 0هوا حضرتك ما شوفتنيش قبل كدا ولا ايه ؟
--لا واللهى ما حليش الشرف 0مين حضرتك يا افندم ؟
--انا يا سيدى الراجل اللى كلمته علشان يجبلك كراكة من كراكتهم 0علشان تشتغلك فى الارض الجديد بتاعتك
،،وقتئذ قد اندهش عادل بيه ،ثم راح يقول له /معقولة انا مش مصدق نفسى ،اصلى ما اتشرفتش بانى اشوف سيادتك قبل كده 0انا ما عرفتكش ولا عرفت رقم تليفونك الا من سليم ابن عمى 0عموما حصل الشرف قوى
--دا احنا اللى حصلنا الشرف قوى باننا شوفنا سيادتك النهاردة 0على فكرة احنا سبقلنا وحفرنالكوا مزارع هنا فى المركز مش برة 0لسيادتك ولعمامك ولناس عندكوا من العيلة كتير 0نا حية البلد اسمها  المقلوبة دى وفى نواحى كتير من اللى بيتزرع فيها سمك عندنا هنا فى المركز 00يعنى دى مش اول مرة نشتغلكوا ان شاء الله 00عموما احنا تحت امرك سيادتك فى اى وقت
--يا محاسن الصدف انا مش مصدق نفسى 0عموما معرفة خير ان شاء الله ،،،ثم قام عادل بيه ،با ستخراج الكارت الشخصى الخاص به من جيب جلبابه ،فاعطاه اياه ،واعطاه الآخر الذى قابله كارته الشخصى هو الآخر ،وقال عادل بيه له /احتمال نعوز الكراكة بكرة ان شاء الله
--منين ما تجهز باذن الله ان مع سيادتك اهه 0لو حتا تعوذ الكراكة دلوقتى
--يا خسارة كت عايز اعرفك على سليم ابن عمى 0بس هوا خد الواد ابنى يفسحه 0ان شاء الله 0اخليه يقا بلك بكرة ان شاء الله على بدا ية الدولى كدا 0قريب من الاراضى اللى بتتزرع سمك هناك دى
--وهو كذلك 0استأذنك بقا ،،فرد عليه /مع السلامة -0اتفضل ،،فمض  صاحب الحفارة (الكراكة )،ومضى  عادل بيه هو الآخر الى ما كان يقصد آنذاك ،،وبعدما وصل ،فأذا بصديقه وزميل درا سته ،صاحب محل الحلوى قد استقبله احسن استقبال ،فما ان رءاه مقبل اليه من الخارج ،حتى قام من مقامه الذى كان يجلس آنذاك ،على كرسى امام مكتبه بالمحل ،واستقبله تحديدا امام  المحل ،وما ان رءاه ذلك الصديق ،زميل الدراسه ،واثناء قيامه اليه،فما ان اقترب منه ،مسافة المتر تقريبا ،واثناء معانقة له ،حتى قال له،مندهشا*/مين عادل بيه ابو خيشة بنفسه ،جاى يحضر الليلة الكبيرة ،يادى الهنا ،دى سيدى غانم كلها نور ت ،دى احسنت صدفة شفتها فى حياتى ،يامحا سن الصدف اللى جمعتنا ببعضنا , ومد ذراعيه اعلى كتفى صديقه ،فعانقه ،وكذلك عادل بيه هو الآخر
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------الحلقة السادسة والعشرين ----------بعنوان (مهام سرية )
--المشهد الاول (1)—(مازال عادل بيه معانقا لصديقه و،الاخير كذلك ،فما ان انزل كل منهما يديه من كتف الآخر ،حتى قال صاحب المحل لصديقه /اتفضل يا صاحبى اهلا وسهلا 0اتفضل جوا 0اتفضل 0دا المركز كلوا نور 0اهلا وسهلا 0اخبارك عامل ايه 0ماحدش شا فك من زمان ليه ؟
--معلش يا صاحبى 0اهى مشاغل بس 0لكن انت عارف انا ما اقدرش اتأخر عنك خالص ،عموما يا سيدى انا كويس والحمد لله 0بخير 00قول لى انت اللى عامل ايه ؟
--انا الحمد لله بخير وبصحة جيدة ،ارجو من ربنا سبحانه وتعالى انك تكون كده 0عاش مين شافك ،ثم سبقه الى كرسيين بداخل المحل فجرهما الى القرب من باب المحل ،ليجلسا ،ثم قال لصديقه /اتفضل اقعد ،فجلس بالفعل ،،اما هو فقد اقبل الى الداخل قليلا ،كى يأتى له بأى من واجبات الضيافة ،وكان امامه وجها لوجه،يتساءلا000
-،بعدها ردعليه عادل بيه قائلا /الله يخليك ،،،ثم سأله عادل بيه /اخبار الليلة دى ايه بقا ؟0انا سمعت انها ها تبقى تقيلة ان شاء الله 0مش كدا ولا ايه ؟
--باذن الله 0دا عمر الزعيم يا عم اللى ها يحييها 0وما ادراك بقا
--طيب على بركة الله 00ثم سأله /واكيد بقا البيه مأمور المركز ها يحضر بقا ان شاء الله 0ومش بعادة البيه مدير الامن 0ومش بعادة يكون سيادة المحافظ كمان 0ولا ايه ؟-
--واللهى 0الله اعلم 0اللى اعرفه ان البيه المأمور جاى 0لكن بقا بالنسبة للبيه مدير الامن والبيه المحافظ 0مش متأكد من حضورهم بقا 0الله اعلم ،،،،ثم سأله قول لى انتا بق /ما فيش حد من قريبك جه معاك ولا ايه 0عمك الحج على ولا عمك الحج سيد ولا سليم ابن عمك ؟
،،،فرد عليه عادل بيه على الفور /معايا سليم ابن عمى 0لكن عم الحج على بعافية شوية 0وعمى الحج سيد ما قدرش ييجى 0انتا عارف ان السن ليه حكم بردوا 0وماعدش زى زمان 0وهوا دا حال الدنيا
--طبعا 0امال ايه 0ربنا يديهم الصحة وطولة العمر ،،لكن قول لى بقا 0امال سليم فين ؟
--هوا بس خد بعضه كدا وراح يمرجح الواد ابنى الصغير 0وها يجيلى على هنا علطول ان شاء الله
--على بركة الله 0قول لى بقا تشرب ايه 0ولا نجيب اكل الاول قبل الشاى والحلو ؟
--بص لا اكل ولا شاى ولا حلو 0تعالا اقعد فريحى شوية انى عايز اشبع منك وبس 0انا لسانى واكل قبل ماجى علطول والحمد لله 0تعالا بس اقعد تعالا 000وكان عادل بيه قد جلس على
--لا متجيش كدا ابدا 0انتا لا زم تاخد واجبك على اتم وجه 0دا اكرام الضيف واجب يا اخى 0ما تبقيش بخيل
--معلش انا مش عايز اتعبك ،تعالا بس اقعد فريحى ،،وكان صاحب المحل مازال واقفا ،وقتئذ قد اقبل اليه ،ليجلس الى جوار صديقه ،،وما ان اقبل الى الكرسى ،وراح يعدله ،ليجلس الى الامام منه ،حتى قال لصبى من صبيانه او احد العمال اللذين يعملون لديه من الشباب/ها تلنا صينية مشكل يا وله واتنين حاجة سا قعة من التلا جة
،،،فرد عليه ذلك الفتى (الشاب )،او الصبى الذى ناداه الرجل ،قا ئلا /حاضر يا معلم 0اوامرك ،وجلس الرجل بعدما ظبط كرسيه ،الى الامام من صديقه
00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
00لمشهد الثانى  (2)—(كانت السيارة التى ركبها الراوى وعم منصور معا ،قد تمضى بسرعة شديدة للغاية ،كادوا فيها راكبيها ان يقلقوا من السرعة ،فراحوا يتناظرون بعضهم الى بعض ،وقال احد الركاب للسا ئق آنذاك /براحة شوية يا اسطه لو سمحت ،فرد السا ئق /حاضر ،حاضر ،،،أثناء ما كانت ما ضية قال الراوى لعم منصور/مش يمشى براحة شوية 0ايه السعة دى
--معلش بقا يا ابنى 0النهاردة بقا الليلة الكبيرة وزى ما يكون موسم ليهم 0المركز مش بعيد ننا قوى 0واكترية الناس بتروح 0ملهوفين عالاجرة 0عايزين يحصلوا فلوس وخلاص
--يقوم يبقى بالشكل ده 0الدنيا مش خطف خطف كدا 0لا زم يكون الناس را سيين شوية كدا 0لا بالسرعة الشديدةولا بالبطء الممل ،لكن الامور خير الامور
صح يا ابنى الله ينور عليك 0قول لى بقا /انتا تحب تسهر صباحى ولا تيجى بدرى شوية
--الله تشوفه يا عم منصور 0-اللى تحبه انا معاك اعمله
--لا نحاول نرجع بدرى شوية ان شاء الله
--ان شاء الله ،،،وكان السائق ما ضيا بسرعة شديدة ،او كان قد أذاد ،ثم هدء مرة اخرى ،ملبيا ما طلب منه
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الثالث (3)—(كانا المخبران اللذين قد خرجا من النقطة قد اقبلا الى موقف السيارات بالفعل قاصدين الذهاب الى المركز لحضور الليلة الكبيرة من المولد ،،واثناء مضيهما بالطريق ،كانا قد وجدا صديق لهما ،فتحدثا اليه بالطريق ،،،،اثناءذلك الحديث ،وفى مكان بالقرب من الموقف ،،كان سا ئق سيارة من سيارات الشرطة ،يعرفانه  ومعه امين يمضى فى ذلك الطريق آنذاك ،عامدا ان يخرج الى الطريق الرئيسى ،المؤدى الى المركز ،،فما ان رءياه ،حتى قال احدهما ،لصديقهما الذى كان يقف ،متحدثا اليه ،وهم /عن اذنك بقا دلوقتى
-،فسأله الآخر الذى كان معه /على فين 0مالك مستعجل ليه كدا 0ماانا رايح معاك اهه
--ما انتش شا يف قدامك 0الواد حمادة شا كلوا طالع بالعربية ناحية المركز 0هوا وامين شرطة معاه 0هناك اهم 0بص قدامك،وأشاربسبابة يده اليمنى اليه
،،,قتئذ قد نظر اليه الآخر ،الى بعد قريب منهم ،فقال /ايوا صح 0هناك اهه 0طيب مش كت توقفه
--بسيطة 0انا دي عليه ،،فنادى بالفعل /حمادة 0انتا يا وله 00ثم مضى مسرعا ،فأسرع من خطوات قدمه
،،،وقتئذ قد سمعه قائد السيارة ،فاوقف السيارة ،،فاقبل اليه او عليه ذلك المخبر الذى ناداه
،،،وما ان توقف واقبل اليه المخبر ،حتى قال له من داخل السيارة /مالك بتجرى ليه انتا شا كلك كدا رايح المركز
--ايوا انى رايح برده 0بس معايا مسعد هناك اهه ،،وقتئذ قد نادا /يا لا يا وله ،،وقال لصديقه ،اثناء ما كان واقفا الى جوار صديقهما /بعد اذنك بقا 0رايحين المركز 0ها نركب معاه
،،وقتئذ قد رد عليه /اتفضلوا 0يالا مع السلامة
،،فرد مسعد،وكان بالفعل هو الاقرب منه /الله يسلمك 0معلش بقا ،،ثم اقبل الى السيارة ،ليركب
،،،وما ان اقبل حتى رحب به السائق /ازيك يا عم مسعد 0يادى النور
--الله يسلمك منورة بيك ،،ورحبا المخبران بامين الشرطة ،،وما كانا ليعرفاه او تقابلا معه من قبل /اهلا بالبيه
--اهلا وسهلا 00000بعدئذ قالا المخبران معا /نركب ورا بقه احنا الا تنين
،،فرد السائق /وليه ما تجيبوا واحد معانا هنه وواحد يركب وره
،،فرد مسعد /معلش بقا ما ينفعش نسيب واحد لواحدة وره 0خليكوا براحتكوا انتوا الا تنين واحنا نرجع وره
،،عندئذ قال السائق /خلاص اللى تشوفوه ،ثم تحركا بالفعل خطوات معدودات ،فركبا السيارة من الخلف ،حيث البوكس كما يسمونه او صندوق السيارة،وما ان ركبا ،حتى قال احد المخبرين،للسائق/يالا روح ،فسمعها ،فتحرك
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الرابع (4)—(وصلا سمير الخضيرى وعوض ربيعه الى حيز منطقة المولد بالفعل ،او الى رحاب مسجد سيدى غانم ،وما ان وصلا ،الى هناك ،حتى راحا يتجولا المكان ،من البا ئعين ،واصحاب المراجيح ،وبائعى البخوت (جمع بخت ،او اليا نصيب ،لكنهم يسمونه هناك البخت )،واصحاب المدافه وغيرهم ،ومعدى المسرح والانوار (الفراشين )،،وقتئذ قال سمير لعوض /هيه ايه رأيك بقا دى ليلة فل ،بقولك ايه احنا عايزين حتة حلوة كدا بقه علشان نقعد ونستقرفيها ونبقى شا يفين الصييت(المنشد )كويس 0ايه رأيك فى الحتة دى 0دى فى وش المسرح علطول اهه 0ايه رأيك
--ما فيش مانع 0اقعد ،،،بالفعل قد جلسا سويا الى جوار بعضهما البعض ،فى مكان اما م المرسح الى جوار البائعين ،،،بعدئذ قد سأل عو ض صديقه قا ئلا /بقولك ايه ،ولا مؤاخذه كده ،ايه الحجات اللى انتا جا يبها معاك فى الكياس دى ؟0انتا جا يب اكل ولا ايه ؟
--عليك نور 0اكل يا سيدى فايض من الصبه 0من اللى كانوا شغالين 0قلت لمراتى لفهولى وها تهولى اخده معايا المولد اديه للبيعين اللى هناك يكلوه 0عبتلى اللى ربنا قدرها عليه ،،،،،فما ان سمع عوض كلمة صبه حتى قال له /صبه !0انتا صبيت امته 0مش كت تقول ياراجل كنا جينا ساعدناك ،،فرد عليه سمير قائلا /يا لا بقا انا ما حبتش اتعبك 0انى عارف انك وحانى ومعكش عيال كبيرة تشتغل معاك فى الغيط 0ابنك الكبير مغربة يتعلم فى كليته 0ما حبتش اتعبك والحبا يب كانت يا ما والحمد لله
--يالا 0ربنا يسهلك الحيل 0ويعينك على فعل الخير 0طيب ما تقوم تدلهم بقا زمانهم جعانين ،وما تأخذنيش بردو يعنى انتا ها تدى لمين وتسيب مين 0دول زى الرز 0والاكل اللى معاك ما يكفيش كل ده 0حاول بقا تدى للى تلا قيهم قدامك محتاجين اكتر 0البيعين اللى على قدهم كدا وحاجتهم بسيطة 0مش تدى للى معاه حجات يا مة 0اكيد ده مقتدر ومعاه فلوس يجيب اللى هوا عايزة 0قلت ايه ؟
--حا ضر يا اخويه 0اما اقوم اوزع عليهم بعدين اردلك تانى ،،وقام بالفعل من مقامه
،،،فمضى اليهم فى تراصهم او الصف الذى يتراص بعضهم وقام بتوزيعها على صغار البا ئعين تحديدا ،فراح يعطى لمن يراهم مثلما قال له صديقه بالفعل ،مادا يده اليمنى داخل الاكياس التى معه ،مخرجا منه ارغفة من العيش كل رغيف بداخلة من الدجاج قطع مقسمة وموضوعة داخل ،معده ومجهزة من قبل زوجته ،لأن تعطى للبائعين مباشرا ،فراح يمد يده ويعطى لكل منهم وهو يقول /خد يا حج ،،,وللنساء من البا ئعين خدى يا حجة كلى 0زمانكوا على لحم بطنكوا 0غرب والغريب غلبان
،،،وقتئذ قالت له احدى البا ئعات /ربنا يطعمك من نعيمه ويكرمك 0دا احنا غلابة وسارحين على اكل عيشنا على نبيع لنا شوية لب ولا حمص 0ونجيب بيهم اكل اما ل يتفضلنا فى الآخر ايه ،،،وبعدما انتهى من التوزيع ،عاد باكيا سه فارغة الى صديقه مرة اخرى
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الخامس (5)---(كان سليم واقفا ،لمتا بعة صغير عادل بيه ،ابن عمه ،وهو راكب بالمرجيحة التى تدور فى مسار دا ئرى ،يركبها الصغار والكبار ،فى شكل العربات الخشبية ،وتركب فرادى فى صور الاحصنة التى تجاور العربات وتجاورها ،نظير نظير ،او عربية وحصان ،فعربة وحصان ،او العكس وهكذا
،،،,وما ان انتهت فترة الركوب ،حتى اوقف صاحب المرجيحة اياها ،فنزل صغير عادل بيه منها ،واتى الى عمه سليم او ابن عم والد تحديدا ،،فما ان اتى اليه ،حتى امسك به فى يده ،ثم قال له /مبسوط كدا يا سيدى
--ايوا يا عموا 0المرجيحة دى حلوة قوى 0انا عايز اتمرجح كمان
--لا كفاية بقا دلوقتى وان شاء الله لو كان فيه وقت وعرفت اجيبك امرجحك كمان ها اجيبك 0كفاية بقا دلوقتى انتا زمانك دايخ من الركوب لتتعب ولا حاجة وتزعل باباك منك 0قلت ايه
--خلاص يا عموا ،،،،وقتئذ قال له سليم /ايوا خليك جدع كدا وتسمع الكلام علشان ما تزعلش حد منك ،لا بابا ولا ماما ولا عمك سليم ولا اى حد 0علشان تبقى جدع وشاطر وبابا يعملك كل اللى انت عايزة ان شاء الله 0خلاص يا سيدى اتفقنا بقا 0قلت ايه ؟
--خلاص يا عموا اتفقنا ،،،بعدها قال له سليم /خلاص يا لا بينا بقا دلوقتى نروح لا بوك 0لزمانوا قلقان علينا قوى 0ولايقولوا هما اتأخروا كدا ليه ،،فقال له الصغير /يا لا ياعموا ،،ثم قال سليم /يالا يا حبيب عموا ،فمضى به فى الطريق الى ما اتفق مع ابن عمه عليه من قبل ان يعود اليه فى المكان الذى حددا ،داخل حيز منطقة المولد
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد السادس (6)—(اتى سائق السيارة الميكروباص الخاصة بالحج على ابو خيشة الى الاخير فى منزله،وما ان وصل الى امام المنزل ،حتى اغلق نوافذ السيارة والابواب ،ثم نزل ،واقبل الى جرس الباب فرنه ودق الباب ،بطرقات يده ،،فسمع من بالداخل ،،وكانوا جميعا جلوس بصالة المنزل ،،الابن الصغير للحج على كان جالسا يتناول الطعام على منضدة السفرة ووالدته ،اما الابن الكبير للحج على فكان جالسا يذاكر بالصالون ،ومعه احد كتيباته يراجع منها دروسه العلمية ويشاهد التليفاز فى آن واحد ،،وكان الوالد قد خرج من الحمام ومعه فوطة يمسح بها يده ،،فا قبل اليهم بالصالة ،لحظة ان كان جرس الباب يرن ،،فقال لا بنه الاكبر /قوم يا ابنى افتح الباب 0شوف مين اللى بيخبط ده ؟
،،،فقام الابن بالفعل من مجلسه ،ففتح الباب ،فاذا به يجد سا ئق السيارة نصب عينيه ،فما ان فتح حتى بدأ السائق قائلا /سلاموا عليكوا 0ازيك يا باشه 0عمى الحج موجود يا تره ؟
--ايوا موجود اهه 0اتفضل ،،،،,كان الاب بالداخل ،فأعلى من صوته سائلا /مين يا ابنى اللى بره ؟
،،فرد الابن /دا السواق يا بابا  اللى بيركب عربيتنا،،،فما ان سمعه يقول ذلك حتى اقبل على الباب ،فقال للسا ئق /ايه يا ابنى خير 0ايه اللى جابك من غير سبب كدا ولا سا بقة معاد 0خير
--معلش يا عم الحج انا كت عايز اقلك موضوع مهم قوى 0ابلغك بيه 0ممكن يعنى لو تكرمت كلمتين على انفراد برا هنا قدام الباب ،،،وقتئذ قال له الحج على /ليه يا ابنى 0هوا بيتى مش عاجبك ولا ايه 0ما تيجى جوه
--معلش يا عم الحج الحكاية مش مستهله ،،،قتئذ قد خرج الحج على بالفعل من باب منزله الرئيسى الذى كان يقف امامه السا ئق من الخارج ،وقال لا بنه الاكبر /ادخل انتا بقا يا ابنى وسيبنا لوحدنه ،،واقبل الى السائق او عليه وكاد ان يلتصق به ،ثم تحرك به خطوات قليلة او معدودة على سلم منزله ،هبوطا ،ثم جلس على سور صغير يحاوط السلم من الجا نبين ،وقال للسا ئق /اقعد يا ابنى 0انا تعبان وما اقرش اقف وقول اللى انتا عايزه ،ففعل السائق ما امره به الرجل وجلس بالفعل مثله ،كى يخبره ما جاء اليه من اجله
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد السا بع (7)—(أ تى سليم والطفل الصغير فى يده اليمنى يمضى الى جواره داخل حيز المنطقة التى بها يقام المولد ،قا صدا المكان الذى اتفق معه ابن عمه عليه من قبل تحديدا ،فما ان اتى اليه ،حتى راح ينظر المحلات التى امامه ،كى يدرك جيدا ببصره ،أين يجلس ابن عمه ،فما كان قد أبلغه من قبل أين سيجلس ،فما قال له الا انه سيجلس عند اى منه ،لمعرفة بهما وصداقات ،لكن أقربهم الذى اختار عادل بيه ،كان صاحب محل الحلوى ،،وقتئذ قد أدركه جيدا ،فأقبل الى محل الحلوى او عليه ،فدخل الى اعتاب والصغير الذى معه ،وما ان رءا ه صاحب محل الحلوى يقدم الى محله ،حتى قام مرحبا به ،دون ان يعرف من هو ،وماكان ليعرف حتى الآن انه ابن عم عادل بيه ،ثم قال له /اهلا يا بيه 0اتفضل يا افندم 0المحل تحت امرك كله
،،وقتئذ قد قام عادل بيه من مجلسه الذى كان يجلس على كرسى داخل المحل  وقا ل لصديقه،مشيرا الى ابن عمه /احب أعرفك بالاستاذ 0دا سليم ابن عمى ،،،ثم قال لا بن عمه،مشيرا الى صديقه /والاستاذ يبقى مراد عمارة ،زميل دراسة سا بق وصديق عزيز ,وكأنه أخ بالظبط
،،،وقتئذ قال صاحب محل الحلوى ،لعادل بيه/الله يخليك يا امير يا زوق ،انا بأعتبرك اكتر من اخ ،،،ثم قال لسليم ،مشيرا الى كرسيه ،وكانوا ميعا قد دخلوا الى حيز المحل من الداخل اتفضل اقعد يا راجل 0المكان بتاعك 0البيت بيتك زى ما بيقولوا 00قول لى بقا تحب تشرب ايه نجيبه ؟
--ولا حاجة خالص ،،،فرد قا ئلا /ازاى بس ،،،ثم نادى صبيه الذى نادى من قبل ،فقل له/عندك كمان واحد حاجة سا قعة يا ابنى عشان سعاة البيه
،،،عندئذ رد الصبى /حاضر يا با ثوانى ،،،ثم قال صاحب المحل لسليم،مشيرا الى كرسيه هو الذى كان يجلس الى جوار عادل بيه او الى الامام منه تحديدا */اتفضل ارتاح 0اتفضل ريح ضهرك
،،وقتئذ او بعدما قال له ذلك على الفور قد جلس سليم ،،ثم قال صاحب المحل /عن اذنكوا اجيب كرسى من جوه ،فتحرك ،ودخل الى الحيز الداخلى من المحل ،حيث ثلا جات العرض وما خلفها
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الثامن (8)---(وصلت سيارة الشرطة الى اعتاب المركز ،لسرعة قصوى للغاية من سا ئقها ،فماان وصل السا ئق الى اعتاب المركز ،حتى نزل من كابينة السيارة ،وأتى الى  من كانا را كبين بصندوق السيارة آنذاك ،فقال لهما ،سا ئلا اياهما /هيه 0تحبوا تنزلوا هنا ولا نوصلكوا لحد جوه ،لمجرد المجاملة فقط (او ما نسميه بالمعنى الدارج عزومة مراكبيه )،ثم قال على الفور/معلش قا زمان الدنيا زاحمة جوه والعملية مردغانة فى المنطقة بتاعة المولد جوه ،لولا كدا انا كت وصلتكم
،،،وقتئذ رد احدهما /لا 0لا متشكرين قوى كده 0ما تتعبش نفسك 000وقال الآخر /تمام قوى لحد كده 0تشكر
،،ثم قال السائق بعدها /خلاص ما يلزمش أى خدمة منى دلوقتى
،،فردا معا ،وكادا صوتهما أن يتداخل /لا متشكرين قوى يا اخويه 0مع السلامة انت بقه 00وكانا قد نزلا من الصندوق(صندوق السيارة ))،،،اما السائق فقد عاد الى الكبينة (كبينة السيارة )مرى اخرى ،ليقود السيارة ويكمل ما كان قد اتى من اجله ،ألا هو الحضور الى مركز سيدى غانم (قسم الشرطة )،لأجل أغراض ما ،هو وأمين الشرطة معا ،،،وما أ ركب ،حتى أزاد من سرعة السيارة ،مقلعا بها
،،،،،،أما هما (المخبران )فقد تحركا بالفعل ،ما ضيين فى الطريق المؤدى الى رحاب مسجد سيدى غانم او حضرته ،،،,أثناء ما كانا ما ضيين بالطريق قال أحدهما للآخر /أما يا وله 0لو نلا قى الواد سنسوحة فى المولد هناك ولا أى حد من قرايبه ولا زمايله وصحابه اللى احنا نعرفهم ،يبقى وفرنا وقت كتير قوى 0سعتها با نحاول ندخل لأى حد فيهم من أى نا حية ،سيب الموضوع ده على الله وعليا وانى ها استقصالك اخبار مفيدة بطرق سرية
--يا سلام يا اخوية 0عايز تقولى 0ان جيتك للمولد دى تتحول لمهمة سرية ،ولا ايه ؟
--امال ايه 0هوا فيه احسن من اماكن الزيطة والهيصة واللهو عند بعض الناس من امثال سنسوحة وصحابة فى الموالد والحجات دى 0دى انتا تبقى فيها زى ما تكون بتصيد سمك واحسن كمان 0قلت ايه
--خلاص يا اخويا اللى تشوفوا صح 0اعمله 0اهم حاجة تحول تدخلهم بطريقة ما تحسسهمش ،باللى انتا عايزة 0اقصد يعنى اى حد من اتباعه او هو ه حته 0خد ت بالك
--خلاص 0خلاص 00هم بقا زمان الصييت (المنشد )قرب يبدأ (((ويقصد بهم بقا ))أى أسرع من خطاك ،فهما
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد التاسع (9)—(كان المسرح قد هيئ وأعد جيدا ,وجهز للمنشد أن يبدأ فى انشاده ،،وكانت الفرقة هى الاخرى جاهزة ،وكان الوقت بعد صلاة العشاء بساعات معدودات ،وقتئذ بدأ المنشد قائلا /بسم الله الرحمن الرحيم 0والصلاة والسلام على أشرف المرسلين ،سيدنا محمد ابن عبد الله (ص)
،،،ثم بدأ بالتحية الى اهل مركز سيدى غانم وكبراءه ومسئوليه جميعا  فقال /تحية خاصة قبل البدء ،لأهل سيدى غانم جميعا 0البيه المأمور والبيه رئيس مجلس المدينة ،والبشوات أعيان سيدى غانم ،تجار السمك ،وتجار الغالى والثمين (يبدو وكأنه يعلم هو الآخر بأن هناك من التجارة ما هو خفى والله  وحده أعلم بما فيه نفسه وما فى نفس كل امرء  )،،تحية خاصة علشان كل الناس اللى حضرت المولد هنا الليلة دى معانا ،وكل البياعين ،أغلى تحية
،،،،،،،،ثم بدأ انشاده قا ئلا /(((فى يوم ميلاد النبى محمد وأموا حامل فيه ،هلت بشاير النبى هلت بشاير النبى ،لما ستنا امنه ام الحبيب،وراح يردد الاخيرة كثيرا ،فقال /ام الحبيب ،فأخرى ،ثم قال /ام الحبيب النبى لما حملت فيها ،،لما سألوها قالت لما حملت فيه ،هلت بشاير النبى ،لما حملت فيهنما شفت لحظة ألم ،ما شفت لحظة ألم ،وكنت وأنا نا يمة بأشم ريحة المسك جاية من  عنديه ،وقبل ما أوضع محمد جانى بشير وقال لى يا أم النبى ،يا أم النبى ،صلى على اللى اتولد رافع لربوا يديه ،،،وقتئذ قد نزلت الفرقة بموسيقاها الصوفية المعتادة ،للموالد
،،،ثم قال المنشد مرة أخرى //بسم الالاه أبدأ وامدح وأصلى على طه حبيبى ،اللى فى ايدوا الحصى سبح ،بعثتوا رحمة لعبيدك،،من قبل ماأبدأ فى القصة ،انا عنى ليكوا ألف تحية وكمان تحية ليكم خاصة ،اهديها للفرقة الموسيقية ،،،،ثم قال دون اية فواصل ،رغم الموسيقى الصوفية الخفيفة من الفرقة /ايه اللى جرا لقلوب الناس ،ايه اللى غير حال الناس ناصل الناس الايام دى خلاص ،فين المودة ،فين الحنان ،صبح الجنيه هوا السيد ،معاه ها تصبح بيه سيد ،ما فيش ما فيش قضى مصالح وفوت علينا بكرة يا سيد ،وفوت علينا بكرة يا سيد ،فثالثة من الجملة الاخيرة تحديدا ،دون غيرها ،ثم هدء فى قول الرابعة ،ليهدأ برهة كعادة المنشدين ،ثم جلس على كرسى ،ليرتاح عدة دقا ئق أو بضع منها
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد العاشر (10)---(كان سا ئق السيارة الخاصة مازال جالسا الى جوار الحج على على سور صغير يحاوط سلم من سطح منزل الحج على الى سطح الارض ،من الجا نبين ،فهما كانا جالسين آنذاك على احد جا نبيه ،وقتئذ قال الحج على للسا ئق /هوا دا الموضوع اللى انتا جاى لى علشانه يا وله 0مستعجل كدا ليه يا اخويه ،جاى تقولى عايز اطلع طالعة كدا لليبيا بالعربية يمكن اعرف ارجعلى بأى حاجة وأنا رادد ،وأشوفلى زبونين كدا ولا حاجة رادين من هناك ،أجبهم معايه ،اهم حاجة العربية ،وأوعاك حسك عينك تجيب سرتى فى أى حاجة لو اتمسكت وترجعلى العربية ساق سليم ،وانتا تجبلى نصيبى من العملية وخلاص لحد هنه
--معلش يا عم الحج الحجات دى ما فيهاش سكوت ولا تأخير ،انى دمى حامى قوى للموضوع دا يا عم الحج ونفسى اقوم بيه فى اقرب وقت ،،،،وان كان عالعربية ما تخفش عليها خالص 0اطمن من نحيتها عالآخر خالص ،وبعدن يا عم الحج ها نشغل العربيتين الجداد ازاى 00عموما انى قلت اعمل جولة كده وأشوف واحاول يعنى كدا أعدى بأى حاجة زى زمايل ليا ما عملوا قبل كده 0واطمن خالص ان شاء الله كل شئ ها يتم تمام التمام ،وفى سرية تامة ،من غير ما حد يحس زى زمايل وصحاب ليا  ما عملو قبل كده0قلت ايه ؟
--خلاص اللى تشوفه ،،يلا بقا مش عايز حاجة 0ما تيجى جوه تشرب حاجة
00معلش يا عم الحج انى عايز اعملى مشوار ،نقلة بالحمولة كدا لحد المركز ،واهو اتفرج بالمرة عالليلة الكبيرة من مولد سيدى غانم 00بقولوا ليلة كبيرة قوى الليلة دى ان شاء الله
--،،،فما ان سمعها الرجل ،حتى اندهش ،ثم قال له ،متعجبا /انتا بتقول ايه 0الليلة الكبيرة 0هيا الليلة دى ولا ايه ؟
--امال ايه يا عم الحج 000تحب تيجى معايا اوديك مخصوص ولا حاجة
،،،فتشاور فى نفسه ،لثوان ،ثم قال /لا 0لا 0ما فيش نصيب السنة دى بقه 0انى تعبان شوية وما عتش اقدر عالسهر 000هه مش عايز حاجة انى داخل بقا جوه ،،،فقال له السا ئق */اتفضل ،،ومضى الى السيارة، التى كانت واقفة الى الامام من منزل صاحبها ،الحج على ابو خيشة ،كى يقلع بها ،أما الحج  ،فقد مضى (مشى)،متحركا ببطئ شديد ناحية باب منزله ،ليدخل
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الحادى عشر (11)—(كانا المخبران قد وصلا الى حضرة مسجد سيدة غانم او رحابة ،وما ان وصلا الى الحيز الامامى من المرسح الذى كان ينشد عليه المنشد ما ينشده ويطرب به المتفرجين ،ووسط هذا الزحام الشديد ،نظرا للأ عداد الغفيرة من الجمهور المتفرج ،حتى لقى أحدهم صديق له ،يتفرج ،وما أن نظرا لبعضهما وجها لوجه أو التقيا بالاعين ،حتى اقبلا الى بعضهما البعض وكانا متجاورين من حيث موضع الوقوف ،وراحا يرحبا ببعضهما البعض ويتبادلا السلامات والتحيات ،فقال المخبر/ازيك يا وله 0عاش من شافك عامل ايه ؟
--انى كويس والحمد لله انتا اللى عامل ايه 0اخبارك ؟0ما عدش حد بيشوفك ليه ؟
--انى الحمد لله بخير ،،ما انى هنا اهه،،،فما لبثا أن قالا ما سبق ،،،حتى قال المخبرالآخر(مسعد ) ،لصديقه بغتة /بص كدا ياوله 0شوف اللى انا شا يفه ده 0زى ما يكون قلبنا كان حا سس ولا ايه
،،،وقتئذ قد سأله صديقه /هوا ايه اللى انتا بتقول عليه ده 0انتا تقصد ايه ؟
-اقصد ايه ،بص قدامك كده 0الواد سنسوحة هناك اهه 0دى فرصتنا يا وله
--،فنظر بالفعل ،ولما أدرك أنه هو ،فقال مندهشا /دا هوا برده ،امال بس ندخلوا ازاى 0الواد تلقاه يعرفنه
--بص يا سيدى 0دى فرصتنا احنا الا تنين 0مش دا زميلك ،،فرد عليه /ايوا زميل دراسة وصديق واخ كمان 0اعرفك بيه عزام برادة ،،ثم عرف زميل دراسته بصديقه ،فقال /اخويا وحبيبى (مسعد خميس )،،،بعدها قال مسعد لزميله /بص يا وله 0دا مش وقت تعارف ،،ثم قال لزميل صديقه /معلش يا اخويه ،انى عايزك فى مهمة
-،،فقال له /اتفضل وانا تحت امرك فى اى وقت
--انتا تروح بس لحد الراجل اللى هناك دا هه (وأشار له بسبابة يمناه ،ناحية سنسوحة )وتسأله عن الحجات اللى ها اقولك عليها دى ،بس كل ده فى هدوء وسرية تامة ،معلش اصلك عارف اننا مخبرين وهوا عارفنه وعايزين نسأل عنه ،عن حاجة هوا متهم فيها 0قلت ايه
--ما شى يا اخوية قول اللى انتا عايز تسأل عنه 0تحت امرك
--بص يا سيدى انتا ها تروحله وتقوله /( الاخ عربى سنسوحة مش كده بردوا ،ولا ايه ؟00ها يقولك آه 00تقولوا تشرفنا 0حصلنا الشرف 00وبعدين تدخلوا فى الموضوع اللى ها تسألوا عنوا علطول 00تقولوا ايه 0بص بقا يا اخ سنسوحة اخوك تاجر آثار كبير ،واحنا دا يما نيجى ونحب نيجى نتعرف على الناس الكويسة المحترمة اللى زيك دى فى المنا سبات اللى زى دى ،احنا عرفنا انا ورجالة البحث بتاعتى انك بتفحر دلوقتى على آثار ،وانك عندك حجات مهمة قوى ،وسمعنا كمان انك لقيت قبل كدا حجات كتير 0مش كدا برد ولا ايه000اسمع احنا مستعدين ندفعلك المبلغ اللى تطلبه وكاش كمان وفوقه بوسه بس تجبلنا كل اللى عندك وتقولنا مين اللى معاك بالظبط 0قلت ايه يا اخويا بقا 000طبعا هوا لما يسمع الكلام ده 0دماغه ها تلف ومش ها يصدق 0ممكن يتجنن لما يسمع اللى انتا بتقولهوله نادام فيها المبلغ اللى هوا عايزه0سا عتها هوا ها يقرلك لوحده على كل حاجة 0ويخرج اللى فى جعبته كله 0ما شى يا غالى 0معلش ها نتعبك معانا شوية
--لا ازاى بس تعبك راحة ما تقلش كده ،،،،دقا يق واجبلك كل اللى انتا عايز تعرفه عنه ،ثم تحرك بالفعل بقوامه الرفيع وزيه الفاخر ،من البنطال والقميص ،والازار الذى يربط القميص بالبنطال ،قاصدا بالفعل ما طلبه منه مسعد خميس ،ذلك المخبر الممتلئ الجسد ،الذى يكاد يتفتت قميصه من سمنته ،على عكس زميله الذى كان وسطى ،ليس بالسمين ولا بالنحيف ،،،،هاذان اللذان جلسا فى انتظار المبعوث الذى بعثه مسعد ،الى جوار محال من المحلات المحيطة بحيز المنطقة المقام بها المولد ،وقالا له آنذاك معا ،وكادا ان يتداخلا الصوت ،وقت أن تحرك /احنا مستنينك هنا اهه،ثم جلسا مباشرا على الارض
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000المشهد الثانى عشر (12)—(كان عم منصور يتحدث الى الراوى،وقت ان كانا جالسين الى جواره على سلم احد المحلات المفتوحة امام المرسح ،يشاهدا المنشد /هيه 0ايه رأيك بقا فى الصييت ده (ويقصد المنشد بالتأكيد )؟
--دا با ين عليه كويس قوى 00يجذب المتفرجين اليه
--طبعا امال ايه 0اصله مشهور قوى فى نواحينا دى وبيحضر موالد كبيرة مشهورة كمان 0ان شاء الله لو كان لينا عمر أجيبك تحضر معايا كل سنة ،ابعت لك تيجى معايه هنه 0قلت ايه ؟
--ان شاء الله ياعم منصور ،،،،،،وكان المنشد يبدأ قصته التى سيحكيها آنذاك ،فراح يقول /(بسم الله ،والصلاة والسلام على رسول الله ،سيدنا محمد ابن عبد الله (ص)،ثم قال مباشرا ،صلوا عليه
،،،وقتئذ قد أعلى المتفرجين من أصواتهم ،قا ئلين فى اصوات تتلا حق ردفا ،منها ما كاد أن يتداخل /عليه أفضل الصلاة والسلام ،اللهم صلى عليه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق